Kunnen 2 mensen met het down syndroom een kind krijgen dat gewoon helemaal goed is ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
39.7K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Iemand met down syndroom is ook gewoon helemaal GOED!! Ooit een persoon met "down"een oorlog of ruzie zien beginnen?!

Het beste antwoord

Ja, daar zijn ook al documentaires over geweest.
Samen een normaal kind opvoeden dat kunnen ze niet. Daar zit het gebrek en dat is een veel groter probleem. Ook voor het kind zelf. Meestal zijn het geen geplande zwangerschappen. Het zou best wel eens kunnen dat zulke kinderen in een pleeggezin worden geplaatst of dat er extra toezicht komt en een voogd etc.
Is niet zo eenvoudig allemaal.

Toegevoegd na 1 dag:
UPDATE:
Ik heb ook begrepen dat het niet erfelijk is.
Heb echter wel van verzorgers in zo'n tehuis begrepen dat andere afwijkingen wel erfelijk zijn. Ik heb voorbeeld gekregen van daar. In dat tehuis zat namelijk een gezin waarvan een (1) van de in totaal acht of negen (8 of 9) kinderen uit dat gezin normaal was. Dan ga je er toch over twijfelen. Daarom werd toen het voorbeeld gegeven. Heeft een diepe indruk gemaakt en is daarom blijven hangen. Weet alleen niet meer het exacte aantal kinderen. Alleen dat er maar eentje volledig normaal was, dat is zeker. De rest woonde in het verzorgingshuis als pupil.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Wat er bij mensen met het downsyndroom aan de hand is, is dat ze 3 keer het 21ste chromosoom hebben. Ook wel trisomie 21 genoemd. Jijzelf hebt er 2. Het ziet er onschuldig uit, 1 extra chromosoom, maar in werkelijkheid ligt het wat gecompliceerder. Alle chromosomen worden afgelezen, waardoor er bij trisomie 21 1.5 keer zoveel eiwitten ontstaan als bij een gezonde cel. Dit is te veel.

Schijnbaar is dit niet erfelijk. Ondanks dat je zou zeggen dat er ook in de geslachtscellen trisomie 21 is. Wat er echter het geval is, is dat er zodra er meiose plaatsvind, de cellen gesplitst worden. Daardoor krijg je 1 goede en 1 "slechte" cel.

Toegevoegd na 23 uur:
Meiose is de celdeling die cruciaal is voor geslachtscellen. Een moedercel, deelt zich waarbij er GEEN extra chromosomen worden aangemaakt, wat in alle andere gevallen wel het geval is. Hierdoor krijg je maar 23 chromosomen, van elk paar 1. Echter met de eicel/zaadcel van de partner erbij heb je weer alle 46 (dan wel niet 47 bij trisomie) chromosomen.