Waarom heeft je lichaam het sneller koud dan je hoofd?

Ik wil graag weten waarom je lichaam sneller kou vat dan je hoofd. Komt het door gewenning, omdat je hoofd altijd bloot staat aan de buitenlucht? of heeft het andere redenen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Het komt omdat je hersenen in je hoofd zitten. En je hersenen hebben heel veel energie nodig. Dat wordt rondgebracht door bloed, en bloed zorgt ook voor de verdeling van warmte. Oftewel, goed doorbloede stukken van je lichaam zijn eerder warm dan minder goed doorbloede stukken. Bij je hoofd zijn je neus en oren het eerste koud, bij je lichaam je vingers en voeten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Omdat je hoofd één van de belangrijkste onderdelen van je lichaam is, je hersenen zitten erin.
Daarom gaat bij kou het meeste bloed naar je hersenen (je hoofd dus) i.p.v. naar de andere lichaamsdelen waardoor je hoofd langer warm blijft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit omdat je hersenen veel bloed nodig hebben.
Een gevolg hiervan is dat je de meeste lichaamswarmte verliest via je hoofd, daarom hebben veel mensen een muts o.i.d. op in de winter: Het voorkomen van verlies aan lichaamswarmte.

Doordat je hoofd de rest van het jaar niet bekleed is, voel je daar de kou inderdaad pas later.