Dwangmatige handelingen hoe kom je er af?

ik heb er nogal een paar, zal jullie niet vermoeien met wat allemaal, zijn geen erstige feiten ;-)
maar dingen zoals tellen van hoeken ect ect

oiit stelde ik dezelfde vraag maar dan anders en ging het zogenaamt niet over mij ;-)
http://www.goeievraag.nl/vraag/ontstaan-dwangmatige-handelingen.7818

therapie alles al gehad maar het blijft, als ik zenuwachtig ben vaak erger.
hoe kan het erin gekropen zijn, maar belangrijker hoe krijg je het eruit.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

blijkbaar heeft de handeling opdat moment voor jouw en nut waarschijnlijk angst onderdrukken of stress vermijden o.i.d allereerst moet je je je bewust worden van het waarom van je handelen het is net als met een verslaving Wat dat betreft zijn dingen als anorexia of boulimia of zelfverwonding ook een soort verslaving. Misschien gaat het in die omstandigheden meer om de pijn van het leven maar dwanghandelingen reguleren toch iets meer op het niveau van alledaagse dingen. zegt maar de dagelijkse levenstress. je probeert daardoor blijkbaar iets te vermijden en dat gaat zover als dat je je hele dag anders indeelt Zolang het je leven niet overhoopt haalt is het misschien niet zo erg maar waak ervoor dat het je niet overneemt. en tackel zulke dingen meteen. Hoe kleiner de obstakels zijn hoe makkelijk te beklimmen met kleine stapjes je levensruimte weer terug nemen is het devies. en de beste tip is doe het niet alleen.

Zie jij de link met spanning en stress of niet? Het gaat gelijk op, stress en datte... Dus maak je stressnivo zo laag mogelijk, tot nul laten naderen... Dan ben je ervan af... Maar het komt door je mind, als die stopt, stopt datte ook... Dus nu weet je waar je aan moet werken... Succes...

Ten eerste, hoe graag wíl je er vanaf. Zolang het je dagelijkse dingen niet beinvloed zou ik er niets aan doen. Laat het lekker jou eigenaardigheidje zijn :-) Wil je er wel vanaf dan moet je jezelf dwingen, dwingen om er op te letten wanneer je het weer doet en jezelf dan dwingen te stoppen. Telkens weer, klinkt simpel is het niet, uiteindelijk werkt het wel. Maar dan moet je wel door blijven zetten.

Als je van alles hebt geprobeerd wat niet heeft geholpen, moet je wellicht gewoon accepteren dat je deze dwangneurose hebt. Iets accepteren werkt van beter dan "genezen" en als je het onder controle hebt is er goed mee te leven.

Dat is heel erg moeilijk, en zal niet 1-2-3 lukken. Ik heb een zoon, die me soms tot waanzin daarmee kan drijven. Ik heb laatst van een chip gehoord, maar dat lijkt me de laatste oplossing. Laatst had iemand hier in de buurt over geklaagd, dat eeuwige geruk aan de deurkruk in de nacht, Dat heeft even geholpen. Pff,, helaas begrijpt de buitenwacht er weinig van, ik zeg altijd, het is hetzelfde, dat je iemand vraagt niet te niezen als die moet. Als therapie niet helpt, misschien gewoon accepteren? Dan ben je al een stuk verder en kan je hopelijk "afbouwen".

Stap 1: accepteer dat je het hebt Stap 2: Bedenk wanneer je iets doet en waarom (zoals je al zei, bv bij stress erger) Stap 3: Kies er 1 uit die het minst heftig is. Stap 4: Bedenk een manier die voor jezelf werkt om eraf te komen. (bv een dubbeltje in een pot doen als je het een keer met succes onderdrukt hebt of jezelf hard op je vingers slaan als je het wel doet) Stap 5: Prijs jezelf als je merkt dat je het een keer niet doet Stap 6: Inmiddels heb je 100 euro gespaard door alle dubbeltjes, geef die uit aan iets waar je blij van wordt. Stap 7: begin weer bij stap 1 tot je ze allemaal gehad hebt. Maar vraag jezelf wel af of het nodig is dat je ze allemaal kwijtraakt, soms is het ook een overlevingsmechanisme om ergens doorheen te komen.

Ha, die Bailey; Ehm, onder dwang misschien?

Een vriendin van me had smetvrees. Dat is ook een soort van dwangneurose. Ze MOEST van zichzelf bij alles wat ze vastpakte haar handen wassen. Ze is toen in training gegaan bij "trainingsbureau levenskracht". Ze heeft 4 sessies van 1 uur gehad in 4 opeenvolgende weken. Ze kreeg nog wat "huiswerk" mee en het heeft haar echt geholpen. Je kunt altijd eens een vrijblijvende proeftraining meemaken. Het is zinvol om te kijken naar reacties van deelnemers die al met grote diversiteit aan fysieke en emotionele klachten geholpen zijn, om zo een beeld te krijgen van hoe de trainingsmethodiek werkt en welke resultaten verwacht kunnen worden. Kijk maar eens op hun website; www. levenskracht.info

Een goede therapievorm is hypno-therapie.

Ben je wel eens ontspannen? Neem dat gevoel mee als je op pad gaat. Je hebt je brein geleerd om bijv. dwangmatig te tellen. Je kunt je brein dat ook weer afleren. Waarschijnlijk is er op enig moment iets gebeurt waarbij je brein de keuze had om met de zaak te dealen. Je brein heeft de keuze gemaakt om te gaan tellen of wat dan ook.

Kijk eens op www.gezondheidscommunity.nl

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100