Help. Wat moet ik doen? Mijn vader is heel ziek, maar ik heb nooit een goede band gehad. Ga er bijna nooit naartoe,

maar nu is hij heel ziek.
Ik ben momenteel erg moe en als ik ernaartoe ga (het is drie uur reizen) dan weet ik dat ik teveel van mezelf verg. Maar aan de andere kant: straks is het te laat. Maar voor hetzelfde geldt duurt het nog een jaar. Vrijdag zijn de uitslagen van de testen bekend. Dus misschien maar wachten tot ik meer weet? Ik weet het niet. Ik weet niet niet. Ik weet het niet. Ik het tijd om halsoverkop erheen te gaan. Of valt het nog best mee. Ik kan het niet inschatten. Mijn vader zegt, wacht nog maar rustig af. Ik wil niet dat je jezelf te moe maakt. Bij mijn moeder schemeren meer zorgen door. Advies?

Hij heeft een ziekte waarbij rode bloedcellen niet goed worden aangemaakt. Hij is 78 jaar.

12 jaar geleden
1.5K
Rieneke1
12 jaar geleden
moeilijk snuffel, ik wens je sterkte.

Antwoorden (7)

Gewoon erheen gaan. Je weet nooit wanneer het niet meer kan.

Toegevoegd na 1 uur:
Ik wilde er nog even bijzeggen, het blijft natuurlijk je eigen keus. Ga ook op je gevoel af, maar verplaats je ook in je vader. Zou jij als vader willen, dat je zoon kwam als je ziek bent?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou toch nu gaan, je kunt hem nu nog alles vragen en vertellen wat je kwijt bent, je hebt maar 1 vader en ondanks dat jullie geen sterke band hebben, kan een goed gesprek nog veel veranderen, ik denk dat je moeder je ook graag wil zien, dus zorg dat je vantevoren goed geslapen hebt en ga erheen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Snuffel
12 jaar geleden
hoi. Ik zou eigenlijk echt niet weten wat ik nog moet vragen. Is dat niet gek?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op zich is dat niet zo gek, maar denk er wel goed over na, nu kun je alles nog vragen. Het gaf mij een goed gevoel om een eerlijk, volwassen gesprek te hebben met mijn moeder, voor zij overleed, heel veel sterkte in deze moeilijke tijd.
Jouw vader zegt zelf: wacht nog maar rustig af.

Dat zou ik dan ook maar rustig doen.

"een ziekte waarbij rode bloedcellen niet goed worden aangemaakt."
Dat hoeft helemaal niet ernstig te zijn.
Dat kan wijzen op anemie (bloedarmoede), dat is een alarmsignaal dat er iets aan de hand is en in de meeste gevallen is een tekort aan ijzer de oorzaak.

Als de uitslag van de testen binnen is, dan zal hij medicijnen krijgen.
Zelfs als de bloedarmoede een gevolg is van een wat ernstigere ziekte, dan nog zal hij daar niet meteen aan overlijden.

En waarom ben je zelf zo moe?
Heb je dat al eens laten onderzoeken?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Snuffel
12 jaar geleden
Hoi. Hij heeft het al twee jaar. Nu zijn zijn waardes wel erg laat. Hij slaapt alleen nog maar. Zijn lever is ook vergroot nu. Ik ben zo moe door de zorgen en het niet slapen daarvan. En van het werk, omdat ik dat niet zo leuk vindt. Maar ik kan niet iets anders vinden.
Snuffel
12 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord. De minnen zijn niet terecht. Jouw antwoord is net zoveel waard als ieder anders antwoord. Gister heb ik gebeld. En ze zeggen: hij ligt niet op sterven. Nog. Een paar dagen wachten is echt niet erg. Dus ik ga met kerst.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je Snuffel.
Ik snap die minnen ook niet. Maar ik wens je sterkte.
Ik heb de indruk dat je vader heel ziek is, maar jou niet ongerust wil maken. Als hij een ziekte heeft waarbij rode bloedcellen niet goed worden aangemaakt dan kan dat onschuldig zijn, maar omdat hij zo ziek is, kan het ook heel ernstig zijn. Chronische ziekten, zoals kanker bijvoorbeeld, veroorzaken dit tekort ook.

Gezien zijn leeftijd zou ik toch maar op bezoek gaan. Je bent wel moe, maar na het bezoek zal je minder piekeren, beter slapen en bijgevolg ook minder moe zijn. En zou het zo erg zijn als je je vader een keer 'te veel' hebt bezocht?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
eigenlijk vind ik het verplicht
dat je gaat, het IS je vader,
Wat ik wel lief vind is ook al
is de band niet zo goed dat jij
je toch zorgen maakt om je
vader.
Weetje als je zelf later in zo,n situatie
zou komen ben je ook de koning te
rijk als je kind op bezoek komt.
Ik zeg doen!
12 jaar geleden
Ik zou toch maar jou vader toegaan je hebt er maar een .
En nu ook de feestdagen naderen zal jou vader dat zeer op prijs stellen .
En als jij zegt dat je moe bent dan zit je gewoon iets te verzinnen om niet naar jou vader toe te gaan .
Dus vrijdag of zaterdag vroeg uit bed en dan naar jou vader toe .
Ik weet zeker dat je er later geen spijt van krijgt dat je bent gegaan .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Snuffel
12 jaar geleden
Ben echt kapotmoe. Klopt op zich wel, dat ik enorm tegenop zit te zien. Ik ben eerlijk gezegd bang dat ik het emotioneel gezien niet aan kan. Vandaag dus niet gegaan. Ben ik een slechte dochter nu? Maar ik ga met de kerst.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed dat je van plan bent om met kerstmis te gaan. Normaal gezien is uitstellen niet erg, dat maakt jou geen slechte dochter. Maar in het geval van je oude, erg zieke vader kan je door uitstellen te laat komen.
Vergeet dat niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jij bent helemaal geen slechte dochter door die twijfel en spanning voel jij je zo moe .
Maar ik weet zeker dat je er eenmaal bent alle twijfel en spanning van jou afvalt .
En als je met de kerst gaat dat zal je nog een extra goed gevoel geven .
Succes en sterkte .
vervelend dat hij zo ziek is, en jij zo moe bent maar buiten feiten zou dit niet eens van invloed hoeven zijn.

je vader is 78 en afgezien van de band heb je wel contact met hem (hij zei dat je rustig af zou moeten wachten)

waarom wil je wachten op het laatste moment?
is dit geen gelegenheid om te laten zien dat je wel om hem geeft ondanks dat de band nooit goed was?
laten we er vanuit gaan dat hij nog 15 jaar heeft, misschien is dit wel de aanzet om die band wat intensiever te laten worden zodat jullie er nog 15 jaar van kunnen genieten.

ik weet niet hoe moe je moet zijn om niet naar hem toe te kunnen? als zou je 2 dagen nodig hebben om weer bij te komen van de reis: is het je dit niet waard?

ff een verhaaltje uit het leven gegrepen:
mijn vader was jarig en vierde zijn verjaardag. er komt altijd veel visite, mensen spelen op gitaar, ze zingen karaoke, veel drukte en geluiden.
heb zelf ADD en ben HSP dus ervaar het afgezien van gezellig qua impulsen als zeer onprettig. bovendien stond ik vlak voor een burnout (bleek achteraf) de kinderen waren er dat weekend niet maar had ze bij mijn ex op kunnen halen om te gaan. mijn dochter heeft ook ADD en mijn zoontje heeft ADHD. alle 3 raken we dus uit ons doen/van slag van dit soort dingen.
ik had met mijn vader afgesproken de zaterdag erop te komen om deze redenen. (kids konden mee, voor mij rustiger en we raakten niet alle 3 van slag)

de vrijdagavond ervoor had ik hem nog aan de telefoon om een tijd af te spreken voor die zaterdag, en een paar uur erna rinkelde de telefoon: hij was overleden.

dus nogmaals de vraag: waarom wil je afwachten? hoe moet kan je zijn.
mijn vader was niet eens ziek en nét 71 jaar geworden.

maar goed: het is en blijft jouw keuze om te gaan natuurlijk......

Toegevoegd na 4 dagen:
oef, lees net je andere vragen: ik denk dat het geen kwestie is van kunnen gaan, maar van willen gaan omdat de confrontatie gemengde gevoelens oproept.

denk aan jezelf: al ga je alleen om te zeggen dat zijn doen en laten diepe sporen heeft achter gelaten en een mega impact op jou en anderen hebben gehad.

het gaat ook om JOUW recht op gemoedsrust om dit zo goed mogelijk af te sluiten.

sterkte!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
++++
Ik heb net een reactie in dezelfde aard geschreven bij Teun hierboven. Door uitstellen kan je te laat komen!
We staan daar veel te weinig bij stil.....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
yep, helemaal met je eens!! ;-) maar eigenlijk is ook best logisch dat men (onbewust) vanuit gaat dat iemand er 'gewoon' is, of dat men pas zal overleiden als dit in de lijn van verwachtingen ligt. men (jij, ik en helaas velen -hier- met ons) weet pas écht wat je mist als iemand definitief wegvalt.
zelfs, en misschien wel #juist#, die kleine vanzelfsprekende dagelijkse dingetjes waar je anders nooit bij stil staat omdat het zo gewoon is. dank je wel voor het plusje.