Is een lactose intolerantie hetzelfde als een koemelkallergie?

Ik dacht van wel, maar mijn moeder zei van niet. Dus wie heeft er gelijk?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (3)

Lactose-intolerantie is het onvermogen de melksuiker lactose te verteren, waardoor darmklachten ontstaan. Lactose-intolerantie is iets anders dan koemelkallergie, één van de meest voorkomende allergieën. Bij een allergie zet een eiwit het afweersysteem in werking, en ook een geringe hoeveelheid daarvan kan tot een levensbedreigende toestand leiden.

Toegevoegd na 28 seconden:
Kortom, het is niet hetzelfde.
bamibal
12 jaar geleden
Allergie of intolerantie?
Een intolerantie betekent dat een bepaalde stof niet goed verdragen wordt, in dit geval lactose. Een voedselintolerantie mag niet verward worden met een voedselallergie. Een allergie is een abnormale reactie van het afweersysteem op bepaalde stoffen (allergenen). Deze allergenen moeten helemaal vermeden worden omdat zeer kleine hoeveelheden al heftige reacties kunnen veroorzaken. Bij een intolerantie is het afweersysteem niet direct betrokken. Veel mensen met een lactose-intolerantie kunnen wel kleine hoeveelheden lactose verdragen.

Een voedselintolerantie wordt ook wel een niet-allergische voedselovergevoeligheid genoemd. Een voedselallergie is een allergische voedselovergevoeligheid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jouw moeder heeft gelijk. Een lactose-intolerantie is het onvermogen van het lichaam om melksuiker (lactose) te verteren.Hierdoor ontstaan gewoonlijk darmklachten, waarvan diarree het belangrijkste is. De melksuiker houdt vocht vast, waardoor de ontlasting niet goed indikt. De Koemelk-allergie (voluit koemelk-eiwit allergie) is een reactie van het lichaam waarbij het afweersysteem in het geweer komt tegen de eiwitten in de koemelk. Dit kan een zeer ernstige reactie zijn op uiterst geringe hoeveelheden koemelk-eiwit, bijvoorbeeld wat er in een koekje verwerkt kan zitten. De verschijnselen van de lactose-intolerantie zijn veel meer dosis-afhankelijk: hoe meer je gebruikt, hoe meer klachten. Bij een allergie kan je al ernstig ziek worden bij een minimale hoeveelheid van de betreffende stof.
Lactose-intolerantie komt veel meer voor dan koemelk-eiwit-allergie. Hele volkeren verliezen tijdens de kinderjaren het vermogen om melksuiker te verteren, en kunnen op volwassen leeftijd geen (grote hoeveelheden) melk meer verdragen.