Ben ik te zwaar voor mijn lengte?

Mijn vader en moeder vinden van niet maar ik twijfel. Ik ben 11 jaar 1 meter 53 en 40 kilo. is dat gezond of moet ik afvallen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.8K

Het beste antwoord

Nee hoor, je bent gewoon tekort voor je gewicht; heb ik ook last van. Eigenlijk hoor ik gewoon 3.20 meter te zijn. Heel lastig. :lol:

Nu even serieus : 1 meter 53 en 40 kilo ; daarmee ben je net zo zwaar en lang als mijn oudste dochter (van 14 trouwens, het is maar een ukkie ;-) ) en ik kan je verzekeren : dat is ECHT geen GRAM te zwaar. Eerder een beetje aan de lichte kant.

Je bent 11, de pubertijd is net zo ongeveer begonnen, straks krijg je borsten (vermoedelijk zie of voel je al wat), over een jaar of twee ga je menstrueren en krijg je heupen en een taille en vormen , daar heb je echt wel wqat energie voor nodig. Bovendien 'stap' je dan over van een meisjeslichaam naar een vrouwenlichaam, dat een iets hoger vetpercentage mag hebben zelfs. Bij deze lengte zou je zelfs bijna tegen de 44 kilo mogen wegen zonder te zwaar te zijn.

Ook ben je al behoorlijk aan de lange kant voor iemand van jouw leeftijd ; als je zo door blijft groeien, moet je er zeker voor waken niet te weinig te eten. Dan stel je je eerste menstruatie uit en wordt je met een beetje pech NOG langer.

Sowieso moet een kind in de groei NOOIT afvallen, tenzij je echt extreem veel overgewicht hebt (en ik ken ze, van jouw lengte en ruim in de 70 kilo !!) Maar zelfs die meiden moeten gewoon gezond en normaal blijven eten en zo proberen ' in hun gewicht te groeien' (want als je tot je 1.70 bent rond de 70 kan blijven wegen, wordt je vanzelf slank). Afvallen is zelfs voor hele dikke mensen zoals ik gene oplossing, want dan valt meteen het woord dieet, en dieten zijn uitgesproken ongezond. Gewoon heel langdurig eten en bewegen als iemand van 60, 65 kilo, dan komt dat gewicht vanzelf. (Maar dat lukt bijna niemand hoor ; eten is gewoon te lekker).

Nu heb je een gezond gewicht en niks om je zorgen om te maken, ik zou zeggen : hou dat zo !! En laat je door niemand iets aanpraten, vrouwen horen er NIET ik herhaal NIET uit te zien als barbiepoppen !!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (12)

Keurig gewicht!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geen probleem. Zowieso is het op je gewicht letten terwijl je zwaar in de groei zit niet overdreven handig. Je kan beter zorgen dat je gezond eet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel goed... je moet er goed uitzien op je bruiloft, daarvoor en daarna maakt het niet veel uit...

Toegevoegd na 3 minuten:
Misschien ben je wel een beetje tekort voor je gewicht...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hahahaha tuurlijk maakt het daarna ook nog wel uit...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Echt niet... de buit is toch al binnen... LOL
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jongens...deze dame is pas 11 jaar !!!!
Niets mis mee, en helemaal niet afvallen. Dus niet twijfelen hoor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
40 kilo is helemaal niks te zwaar voor je lengte, ik zou eerder nog denken dat je iets te mager bent.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deze dame is pas 11 jaar !
Je kan hiervoor gebruik maken van BMI, Body Mass Index. Deze geeft beter aan hoe je gewicht is ten opzichte van je lichaam.

Om je BMI te berekenen deel je je lichaamsgewicht (in kilogram) door het kwadraat van je lengte (in meter).

BMI (kilo/m2) Categorie Gezondheidsrisico
< 18,5 Ondergewicht -
18,5-24,9 Normaal gewicht -
25-29,9 Overgewicht Matig tot groot
30-34,9 Obesitas type 1 (licht) Groot
35-39,9 Obesitas type 2 (ernstig) Zeer groot
≥ 40 Obesitas type 3 (morbide) Extreem groot

Voor jou dus: 17,0 zeker geen overgewicht maar je bent nog jong, dus ondergewicht is wellicht overdreven.
Gewoon goed bezig!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hee , bedankt voor je antwoord! maar volgens mij is bmi alleen voor volwassenen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat klopt en je zult nog wel iets zwaarder worden voor je volwassen bent, maar het is een goede graadmeter voor je. Je bent perfect op gewicht hoor, zeker niet te zwaar!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
okee ,nou blijkbaar ben ik echt niet te zwaar als iedereen het zegt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, echt niet, je bent zo mooi op gewicht.. :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Absoluut niet handig ; die BMI is voor volwassenen . mensen die helemaal zijn uitgegroeid,. Goed begrepen, SweetAngel. En je bent inderdaad keurig op gewicht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad is de BMI schaal voor kinderen anders.
Voor jezelf kun je die op deze site invullen
http://www.gezondebasis.nl/pages/module.asp?MID=406&DID=14 Je zit zelfs nog onder het midden van gezond gewicht.
Lieverd, je bent ABSOLUUT niet te zwaar!!! Voor jouw lengte en leeftijd is 40 kilo prima, misschien zelfs iets aan de lichte kant maar daar hoef je je geen zorgen over te maken, je lichaam ontwikkelt zich op dit moment heel sterk en ik zou zeggen:"laat dat maar gewoon gebeuren". Eet gezond maar niet te weinig, neem lekker een snoepje of een koekje als je daar zin in hebt en geniet!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Echt een antwoord van een moedertje, lekker bezorgd +1,
je hebt trouwens wel helemaal gelijk
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hahaha dank je Schumi maar mag het een antwoord van een tantetje zijn? Ben helaas geen moeder!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lief antwoord +1
je moet je niet te veel spiegelen aan die next topmodel programma s op tv
je hebt een keurig gewicht hoor
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kijk maar op deze site :
http://staff.science.uva.nl/~heck/Research/groei/opdrachtD.pdf,
op pagina 1 onderaan staan tabellen voor lengte/gewicht bij opgroeiende kinderen, daaruit blijkt, dat je heel mooi op gewicht bent en dat jouw ouders gelijk hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is al gezegd, maar in dit geval kan het niet genoeg gezegd worden:

Nee, je bent absoluut niet te zwaar voor je lengte. Waar haal je het idee vandaan dat dat wel zo zou zijn? Wie je dat ook probeert aan te praten, die persoon praat onzin.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kijk eens op www.gezondheidscommunity.nl
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
op deze site kan je het zelf bekijken of je tezwaar bent og niet.je voert je geslacht in je leeftijd en dan je lengte en gewicht en dan zie je of je wel of niet te zwaar bent en hoe veel dan.ik heb alvast voor je gekeken en je hebt een prima gewicht!!!