Wat kan je het beste op je wondje plakken als het bloed en vocht de hele tijd door je pleisters heen gaat?

Ik heb een ontsteking op mijn enkel en het vocht komt er nu uit met ook wat bloed en dat gaat de hele tijd door me pleisters heen ik blijf om de 5 min een andere opplakken en dat is erg vervelend want ik kan dat niet de hele dag in de gaten houden, iemand tips ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.5K

Het beste antwoord

Weet niet hoe groot je ontsteking is.
In eerste instantie kun je in de soda of biotex gaan zitten, paar keer per dag.
Daarna een steriel gaasje met een watje, daar kan dan het wondvocht intrekken, dit vastplakken met een pleister.
Afhankelijk hoe het geneest kun je zelf bepalen of je soms langs een dokter moet voor een antibiotica kuurtje.
Zie onderstaande bron.

Toegevoegd na 3 minuten:
Sorry, zag zelf dat mijn bron een ontstoken vinger of teen betreft, maar mijn advies voor je enkel is hetzelfde.

Toegevoegd na 11 uur:
Als het een open wondje betreft, dan kun je beter een vet gaasje op je wond doen i.p.v. een steriel gaasje.
Dit voorkomt dat het vast in je wond gaat zitten, waardoor je het steeds los trekt en zo weer open trekt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is een flinke ontsteking maar het wondje is klein. Ik heb al een antibiotica kuurtje. Het vocht met bloed komt er gewoon heel erg uitzetten. Bedankt voor het advies :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan doet de antibiotica ook al zijn werk.
Als er echt zo veel vuil uit kom, kun je misschien proberen om 3x daags in de soda of biotex te gaan zitten.
Dan inderdaad het vette gaasje (mag ook betadine zijn)
Mocht het vastzitten in het wondje, nooit lostrekken, dan losweken.

Andere antwoorden (9)

Een badje met zoda en dan een gaasje vast gemaakt met tape
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een steriel gaasje is het beste en jodium
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jodium
Of azijn
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het beste is er niets op te hebben. Ga een uurtje met je voet in soda zitten en je bent de ontsteking waarschijnlijk kwijt. Om je doorlekken te voorkomen kan je een dubbel stuk gaas op de wond doen en dan intapen met verbandtape.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet niet zeker of je er iets aan hebt, maar ik post het toch maar;

Stop eerst het bloeden door de wond dicht te drukken. Gebruik hiervoor indien mogelijk een steriel gaaskompres of schone doek.
Breng een snelverband aan of gebruik steriele gaaskompressen met daaromheen een windsel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eerst even goed schoon makrn en evt in de soda zitten met je been en daarna er een seriel gaasje er op, daarop zo'n watje en er een drukverbandje om heen en hou je bern zoveel mogelijk wat om hoog
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Pleisters helpen daar niet meer bij?. soda of biotex met water werkt inderdaad, maar hoe lang heb je dit al? Als het net een paar uur is, dan is tien minuten met je voet in soda met water zitten voorlopig even genoeg. daarna geen pleiser erop maar steriel gaas met watten en aftapen.

Als dit al dagen gangs is laat het ziekenhuis of je huisarts er dan even naar kijken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Absorberend verband!
Eerst een steriel gaas erop doen en daaroverheen absorberend verband. Dit kan grote(re) hoeveelheden wondvocht/bloed opvangen. Je kunt dit fixeren met pleister of met een zwachteltje (dat je om je enkel heendraait).
Je kunt anders ook altijd advies vragen bij de apotheek.
De door mij beschreven verbandmiddelen zijn daar ook te verkrijgen overigens.
Houdt wel goed in de gaten hoe het vocht en je enkel eruit blijven zien. Als het vocht een andere kleur krijgt, b.v. wittig, groenig of gelig b.v. en/of je enkel gaat ontstekings verschijnselen vertonen zoals roodheid, pijn, zwelling en warmte is het verstandig je huisarts er naar te laten kijken. Succés!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
eerst goed ontsmetten met jodium of iets dergelijks. dan voet neerleggen met de wond naar boven. telkens het bloed rondom de wond wegvegen met een schoon doekje totdat het bloed is gestold. gebeurt dat niet binnen 15-30 min. ,dan zou ik naar de huisarts gaan