Hoe kun je zorgen dat je minder huilt?

Ik reageer heel vaakl met tranen. Niet alleen bij vervelende gebeurtenissen maar ook als ik heel trots ben of bij een orgasme of als ik heel blij met een actie van iemand ben. Hoe kan dit en hoe kan ik dat verminderen?
Want huilen kost best veel energie.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lekker laten gaan die tranen, die energie die het kost, is de energie die jij gebruikt om de tranen tegen te houden, ook al lukt dit niet.
Het is een emotie, net als lachen, probeer dat maar eens in te houden, je kent vast de slappe lach wel, die tegen houden is nutteloos :) zie jouw huilen ook zo.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Even een vraag: je wilt het afleren omdat het je best veel energie kost, maar zoals jij reageert is toch puur natuur? Je wordt geraakt tot in het diepst van je wezen en je reactie is heel puur en zuiver. Als je je leert beheersen dan ga je kunstmatig reageren, en de mensen merken dan al vrij snel dat je niet echt bent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik laat het meestal wel gaan maar het stoot mensen af.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe bedoel je? Reageren mensen geirriteerd op je huilen? Dat zegt iets van hen hoor, dan kunnen zij niet goed met emoties omgaan. Waarom zou je jezelf moeten veranderen voor mensen die jou niet accepteren zoals je bent? Als je niet huilt, dan krop je je gevoelens op en dat wordt later in je lichaam een knoop die moeilijk weer te ontwarren is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dar heb je gelijk in docent, dankjewel

Het beste antwoord

In mijn optiek zijn er een aantal redenen waarop je moet huilen. Je verleden speelt daarbij een enorme rol. Als er in je verleden nog erg veel verdriet zit wat nog niet helemaal is verwerkt, dan is vaak dit het verdriet welke eruit wil komen.
Naast het verdriet is er ook vaak een 'geluksgevoel' die ook met huilen los wil komen. En het geluksgevoel krijg je bij kern-inzichten die zich openbaren.

Maar het kan ook zo zijn dat iemand in een bepaalde 'slachtofferrol' blijft zitten van het verleden. Waarbij huilen dan ook een methode is om als een vorm van 'arme ik' aan energie te komen. Een 'arme ik' huilt bijvoorbeeld sneller als diegene tegenover een 'bullebak' staat. Iemand die via verbaal/non verbaal geweld zijn omgeving beheerst.

Het huilen is vaak 'overlevingsmechanisme' die ontstaan is vanuit de jeugd en door het kindje van toen. Het is een vorm van communiceren. Een kindje wat erg klein is had nog niet zoveel middelen om te kunnen communiceren met woorden.

---

Om te zorgen dat je minder huilt, zal je meer met je verdriet moeten gaan werken.
Welk verdriet is dit?
Hoe wordt dit geprikkeld?
Is het het kindje in je die huilt?
Wat wil het kindje ZEGGEN wat het nu laat zien via huilen?

Steun je eigen kindje, maar vooral: praat met je kindje, leer het kindje om te communiceren. Dit kan je doen door zelf te leren communiceren. Door in stapjes te gaan zeggen wat je nu wilt laten weten door het huilen.

Wat doe jij als je eigen kind aan het huilen is?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+

Andere antwoorden (2)

Ik sluit me bij docent aan...
Waarom wil je minder huilen? Is energie de enige belemmering? Dan zou ik eerder kijken naar iets wat je meer energie geeft, wanneer je het nodig hebt...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat kan je doen door je huilen tegen te houden/weg te drukken.
En dat vereist veel oefening: iedere keer als je de tranen voelt opkomen, en liefst nog ervoor: wegslikken.
De 4-5 G's: voordat je voelt (Gevoel) denk (Gedachten) je iets. Dat denken moet je veranderen. Op een gegeven moment wordt het een gewoonte.

Maar dan is mijn vraag: wat kost meer energie, huilen tegenhouden, of huilen?
Wat me opvalt in je tekst is, dat je het woord "heel" 2x schrijft: HEEL trots, HEEL blij .... kennelijk huil je dus niet om het minste of geringste.

En daarnaast: waarom een emotie, die kennelijk bij jou past, wegdrukken?
Je beleeft dingen zeer intens, bent een gevoelig mens en daar hoort dit bij. Waarschijnlijk lach je ook zeer intens?
Jij bent jij en zoals je bent, ben je okee!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wegdrukken lijkt me tegennatuurlijk. Ik denk dat het dan erger zou worden. Ik kan dat in die heftigheid ook niet tegenhouden, als het gaat dan gaat het en dan stroomt het er met bakken uit.
Inderdaad beleefi kdingen heel intens. Als ik lach dan rtollen de tranen ook over mijn wangen, en lig ik zoals dat heet "dubbel en gestrekt" Als iemand een mop vertelt zie ik dat voor me en als ik dat uren later weer voor me zie dan lig ik wéér in een deuk. Zo vertelde iemand mij laatst een mop die ging zo: Wat is wit met blauw gestreept en vliegt door de kerk?
Het antwoord is : Jezus in trainingspak. daar heb ik heel wat lachtranen ook om vergoten, ik zie dat dan helemaal voor me, en dat ziet er gewoon heel hilarisch uit :)
Dan "huil"ik soms ook van onderen en kan ik gelijk verschonen :DD Ik huil om de minste dingen al omdat ik ze intenser beleef.
Maar ik ken haast geen mensen die daar geen moeite mee hebben. IK zou graag zien dat als ik huil, mensen durfden blijven en niet steeds wegliepen. Vandaar dat ik dit vraag eigenlijk... En ja huilen kost wel energie voor mij omdat het veel is dat eruit komt. IK ben daarna ontspannen en slaperig en moet dan altijd eerder gaan slapen. + voor je antwoord, jij begrijpt me
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je!
Ik begrijp je zeker, want ik heb hetzelfde!!!
Ik zit hier dus met een "omfloerste blik" (lees: ik zie geen hout meer door de lachtraanoogkes) vanwege een bepaald persoon in een soort van bajesoutfit, scheurend van hoek naar hoek, hoog boven het gepeupel verheven.... owowowowow, you made my day!! Over dat weglopen van mensen hè: dat is hun probleem, toch? Wat ik wel heb gedaan en doe, is het er op een ander moment met ze over hebben. Ik vind het namlijk heel naar als mensen, alleen die waar ik om geef dan, dat doen.
Het voelt als afgekeurd en genegeerd worden in mijn Zijn en daar ben ik heel gevoelig voor.
Zo bèn ik namelijk en ik ga me niet anders voordoen, omdat zij er niet mee kunnen omgaan. Dus ik vertel nu wel, wat hun gedrag met mij doet. En dan niet aanvallend, maar uitleggend. Zo open je ook voor hun de mogelijkheid, om erover te babbelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hahahaha ja psies... heeft ie ook zo'n ouwe zware bal met een ketting aan zijn voet als het een bajespakkie is? Das vrij pijnlijk voor de kerkbezoekers dan :)) Over het tweede stuk... Hoe zeg je dat het beste? Want op het moment dat ik "zo" ben en me daar om kekwetst voel nog daar bovenop ben ik niet gevoelsmatig in staat dat even vriendelijk aan iemand uit te leggen dan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Da's voor jou een vraag en voor mijn fantasie een weet haaaaaaaahahahaha. Daarom schrijf ik ook "op een later moment". Als de gemoederen vanbinnen zijn bedaard en voor mij ook alleen met mensen, waar ik dat belangrijk bij vind.
Hoe ik dat zeg: ik begin met het benoemen van de situatie als: "weet je nog, toen en toen, dat ik opeens zo emo werd...etc. Dan rolt de bal vanzelf door.