Ik heb het net even nagekeken voor je. Het vet kan zich herverdelen en kan aanleiding geven voor een gezwollen gezicht en een hoge rug. De bron staat hieronder.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je corticosteroïden, zoals bijvoorbeeld prednison bedoelt, die soms als medicijn gebruikt worden dan kan ik uit ervaring volmondig met ja antwoorden.

Er wordt inderdaad het meest gesproken over een herverdeling van vet, waardoor je onder andere een bol gezicht zou kunnen krijgen (lastig, want daardoor lijkt het eerder alsof het heel goed met je gaat dan dat het slecht met je gaat). Het is ook zeker zo dat dit voorkomt. Ikzelf en velen met mij hebben echter ook moeten ervaren hoe dit soort middelen regelrecht tot overgewicht (20 of 30 kilogram aankomen bijvoorbeeld) kan leiden. Ook met zeer bewust eten is dit maar moeilijk te voorkomen / in de hand te houden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik heb in het verleden lange tijd aan de prednison gemoeten, en kreeg een figuur als een gehaktbal met 4 cocktailprikkers er in.
na afbouwen verdween dit gelukkig ook weer zonder moeite.
Rieneke1
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben blij om te horen dat het er ook weer afging, dat geeft nog hoop voor mij als ik er hopelijk binnenkort na zo'n anderhalf jaar ook mee mag stoppen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 voor de humor in dit serieuze antwoord
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Cortisol kan je cellen het signaal geven zoveel mogelijk vet op te slaan en het lichaam belemmeren om vet te verbranden als energie. Dit doet zich voor als de cortisolspiegel hoog blijft als gevolg van mentale stress op de lange termijn. Een chronisch verhoogde cortisolspiegel verstoort het systeem waarmee het lichaam het metabolisme beheerst:
- afbraak van spiermassa
- bloedsuikerspiegel gaat omhoog
- eetlust neemt toe
- en je wordt dik!
En nog erger; het vet heeft de neiging om zich op te hopen in de buikstreek en aan de binnenkant van de aders. Reden hiervoor is dat dieper gelegen vet, welke zich bevindt achter de buikspieren, meer cortisol receptoren heeft dan vet dat net onder de huid zit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dik is misschien het verkeerde woord. Je wordt zwaarder maar dat komt (bij bv prednison) vooral door vocht. Tenminste, bij mij wel, was in een week tijd zes kilo zwaarder aan vocht toen ik aan de prednison lag, was dan wel een zware dosering....