Vaak zijn het ingrijpende gebeurtenissen die we onthouden van onze kindertijd. Ook heel plezierige of droevige momenten die een diepe indruk maakten zullen in je geheugen blijven.
Ik heb zelf mijn vroegste herinnering toen ik 2 jaar was. Ik huilde elke morgen omdat mijn broer naar school mocht en ik nog niet. Ik was overgelukkig toen ik wél mee mocht, ben altijd graag naar school gegaan én heb er mijn hele leven gewerkt :)
Een andere herinnering heb ik van mijn grootmoeder die ik maar één keer per jaar zag omdat ze ver weg woonde. Ik was nog heel klein, want ik zat in het stoeltje achteraan op haar fiets. Het is een 'gevoel van liefde en geborgenheid' dat ik me herinner, geen andere dingen, enkel dat gevoel, wat waarschijnlijk zo ingrijpend was, omdat ik haar zo weinig zag.
Die enkele herinneringen maken echter ook duidelijk hoeveel we voorgoed vergeten zijn. Of we weten niet hoe we die herinneringen terug kunnen oproepen. Vaak kan een bepaalde geur me ook terug katapulteren naar mijn kleutertijd. Zoals de kartonnen valiesjes waar de middagboterhammetjes in zaten. Ze worden nu terug verkocht bij Blokker. Toen ik eraan rook was ik weer even dat kleutertje van toen :)