Ik heb mezelf net per ongeluk met een vies vlindermes gestoken tot op t bot volgens mij, t bloed niet maar het is wel pijnlijk. afwachten gevaarlijk?

mezelf net dus per ongeluk in mn pols gestoken met een oud vies vlindermes, precies de punt kwam best diep in mn pols, wat jodium erop gedaan en nu vraag ik me af of ik naar een dokter zou moeten vanwege dat ik denk dat die misschien mn pols bot raakte. nou ben ik geen fan van ziekenhuizen dus wacht ik liever want waarschijnlijk is het morgen gewoon een korstje, slim plan?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.4K

Antwoorden (8)

Als de mes werkelijk je bot raakte was hij best diep erin gestoken en helot jodium nietmeer omdat het zegmaar alleen boven en beetje binnen zit. Bel het ziekehuis onder spoednummer en vraag of het noodzakelijk is om een bezoekje te brengen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, geen slim plan. Als een mes vies is moet je de wond laten ontsmetten om ontsteking tegen te gaan. Misschien heb je zelfs een tetanusinjectie nodig. Als de vorige injectie langer dan 10 jaar geleden gegeven is heb je nu een nieuwe nodig. Je moet naar de SEH in het ziekenhuis. Waarschijnlijk krijg je ook nog een antibioticakuurtje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou even naar de huisartsenpost in de buurt bellen. Leg uit wat er aan de hand is, en vraag om advies. Als jij niet het gevoel hebt dat je naar de eerste hulp moet lijkt dit me de beste oplossing, zeker omdat je zegt dat het een vies mes was. Kijk ook even of je tetanus inenting niet 'verjaard' is.
Succes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lijkt mij de beste oplossing. +
Het is verstandig om toch naar de huisartsenpost te gaan morgen. Je moet het eerst goed spoelen met water en dan jodium daarna verbinden. Maar ga morgen wel even naar de huisartsenpost om het te laten bekijken en waarschijnlijk krijg je een tetanusprik omdat het mes niet schoon is. Doe je dat niet, kan het gaan onsteken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een minaar in de nacht....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De tweede is van mij...niet ondankbaar bedoeld voor je goed bedoelde antwooord, maar hetzelfde antwoord staat daarboven in bijna dezelfde woorden al 2 x geschreven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De tweede is van mij...niet ondankbaar bedoeld voor je goed bedoelde antwooord, maar hetzelfde antwoord staat daarboven in bijna dezelfde woorden al 2 x geschreven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kijk even naar de minuten dat het geschreven is.....Dat is tegelijk geantwoord. Heb niet eens de antwoorden boven me gezien. Dus geen goede reden om te minnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En om die min te compenseren een welgemeende plus van mij :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankje Melanieh!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Van mij nog een.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
thanks!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
vooruit en van mij, want dat is het beste wat je doen kan wat jij als advies geeft.
Dit kan best gevaarlijk zijn, zie eerdere antwoorden.

Maar: als je snel bent en het laat hechten krijg je geen (minder) litteken. Dus dat zou dan een 2e overweging zijn om jezelf zo snel mogelijk bij de (huis)arts te melden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou zie je al hoe gevaarlijk een vlindermes is! Oud, vies en scherp, dat is een erg gevaarlijke combinatie. Dat kan een erg pijnlijke en vervelende langdurige ontsteking worden, als je het niet goed laat ontsmetten. Laat de wond zo snel mogelijk schoonmaken door iemand met een medische achtergrond en eventueel daarna hechten, zodat er niet opnieuw vuil in kan komen. Als je niets doet en het bot is echt geraakt door viezigheid, dan kan je een botontsteking krijgen. Dat heet fijt en is een etterende en zeer pijnlijke ontsteking waar je een dikke gezwollen en pijnlijke pols van krijgt en die maar niet goed wil genezen. Fijt is een ontsteking aan een vinger, dus ga maar na hoe erg dat met een pols is.
Lees maar even:

Doe niet te laconiek over een wondje aan een vinger, maar verzorg dit goed.
Zelfs bij een speldenprik. De prik van de speld of de naald, die nooit bacterievrij is, kan namelijk de weg vrijmaken voor ziektekiemen. Laat na dat gemene prikje het wondje even bloeden. Dat zorgt ervoor dat het wondje schoonspoelt en er geen bacteriën en andere vijanden achterblijven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Let goed op dat er geen ader rood opzet op je onderarm.
In dat geval heb je bloedvergiftiging en dan moet je rap naar het ziekenhuis.
Het risico van fijt is al genoemd. Dit is een buitengewoon pijnlijke botontsteking, waar je nog lang last van kunt krijgen.

Toegevoegd na 3 minuten:
Sorry, fijt is alleen bij vingers en tenen; botontsteking dus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
slim plan is het natuurlijk niet, net als het niet slim is om een vlindermes te hebben (en als ie niet van jouw is) ermee te spelen.

of je het bot hebt geraakt is nog maar de vraag, en in je pols (hoe krijg het voor elkáár?) lopen aardig wat spieren en pezen die je ook geraakt kan hebben.

met jodium behandel je lokaal de plek,en al zit er een korstje op morgen kan de scherpe punt (hoe komt het anders spontaan in je pols) viezigheid achterlaten waarna het gelijk dicht trekt. jodium komt daar niet, dus sluit je de ontsteking op.

als je niet van ziekenhuizen houdt zijn messen geen handig 'speelgoed'. je kan het aankijken en hopen dat je geen nare dingen krijgt, maar je kan ook verstandig zijn en even contact opnemen met de huisartsenpost om er naar te laten kijken uiteraard.

er zijn meer mensen die niet van ziekenhuizen houden, maar dat wil niet zeggen dat je het maar op zijn beloop moet laten natuurlijk.