Wat veroorzaakt eigenlijk het knorrende geluid van je maag...?

Toegevoegd na 34 seconden:
en antwoord nu niet HONGER want dat weten we allemaal wel.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
en antwoord nu niet HONGER want dat weten we allemaal wel. = Lol! :P
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gebruik je iets?

Het beste antwoord

Dat zijn de bewegingen die je maag maakt. Normaal gezien stampt en perst de maag je eten tot een soort papje wat naar je darmen gaat. Als er niets in de maag zit gaat die malen en persen nog even door, en dat is wat je hoort als knorrend geluid.

Toegevoegd na 53 seconden:
'die malen' moet natuurlijk 'dat malen' zijn, sorry.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Dat is niet je maag, maar de dunne darm... Het is het doorlopen van de voedsel met luchtbelletjes erbij... De dunne darm maakt kronkels en soms stroomt een luchtbel om een kronkel en dan loopt het weer vol met dunvloeibaar gemaakt eten en dat samenspel maakt dat geluid, maar het is niet je maag...
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het knorren (in medische termen borborygmie) is het verplaatsen van vloeistof en gassen in maag en darmen. Dat komt omdat de hersenen een tekort aan bepaalde voedingsstoffen opmerken. Ze zetten maag en darmen aan om alle nog mogelijk overgebleven voedsel te verwerken, zodat de laatste beetjes er ook uit geperst worden. Helaas voor je lichaam, zit vaak niets meer in de maag behalve maagsappen en gassen. Die verplaatsen zich door de samentrekkingen van je maagwand met veel lawaai. Tijd dus om te eten ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Peristaltieke beweging van je darm.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
HONGER haha
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
*zucht*
Als je honger hebt maakt je maag nog wel eens een knorrend geluid. Maar hoe ontstaat dat knorrende geluid?

Als de darm en de maag leeg is krijg je krachtige samentrekkingen van de maag en dunne darm. Lucht en vloeistof die tegelijkertijd in de dunne darm worden verplaatst geven een 'knorrend' geluid.

De samentrekkingen van de maag en dunne darm zijn nodig om de restjes te laten doorstromen.