Hoe kan het dat ik steeds in de herhaling blijf vallen en blijf steken in vicieuze cirkels?

De laatste jaren is mijn zelfreflectie gegroeid en krijg ik steeds meer inzicht in mijzelf.
Vooral wat betreft mijn tekortkomingen (ondermeer autisme, Autisme Spectrumstoornis), fouten die ik heb gemaakt en fouten die ik nog steeds maak.
Toch blijf ik maar steeds terugkomen op dezelfde constateringen en conclusies.
In de praktijk kom ik gewoon weinig verder.
Een voorbeeld is dat ik langdurig werkloos ben en dat ik mij er maar niet toe kan zetten om weer iets te gaan doen.
Tevens is mijn dag- en nachtritme totaal verkeerd.
Ik blijf passief en blijf steeds maar hangen in vicieuze cirkels.
Steeds ben ik mezelf maar aan het analyseren, zowel over het verleden als het heden.
Iedere keer kom ik weer op hetzelfde uit.
Daarom heb ik behoefte aan reacties van anderen, zoals meningen, adviezen etc.
Dit kan mij nieuwe inzichten geven.
En wellicht blijf ik hierdoor niet steeds in mijn eigen gedachten steken.
In elk geval wil ik uit die negativiteit, die mij al jaren in de greep houdt.

Toegevoegd na 3 uur:
Ik wil eraan toevoegen dat ik merk dat er wat overlap zit met eerdere vragen die ik heb gesteld.
Dit vind ik erg jammer, want hiermee wek ik de indruk dat ik in de herhaling val.
Dat is echter niet mijn bedoeling.
Ik probeer zoveel mogelijk van anderen op te steken en ik kan hulp hierin goed gebruiken.
Ergens besef ik wel dat ik ook professionele hulp nodig heb.
Dit kost echter tijd en gaat niet over één nacht ijs.
Het blijft frustrerend om in mijn eigen negativiteit vast te zitten.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Zoals ook al is gezegd bij andere vragen van je: naar mijn idee heb je deskundige hulp nodig!
Jaren vastzitten in een vicieuze cirkel betekent, dat je er kennelijk zelf niet uit komt.
Je hebt een duwtje nodig in de goede richting. Dat maakt niks uit, je bent niet de enige ;-)
Tevoren is het misschien handig om heel bewust en eerlijk bij jezelf na te gaan, of je ècht wel verandering wilt, of dat je het leven wat je nu leidt eigenlijk misschien stiekem wel heel lekker vindt.
Als je ècht verandering wilt, dan zal je, met hulp, hard gaan werken aan jezelf. Dat moet je je wel goed realiseren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Graag gedaan!
Dus je hebt al deskundige hulp; dat is mooi!
Tijdens de behandelopname zal vast goed worden gekeken wat je nodig hebt aan trainingen.
Motivatie is enorm belangrijk en daar zou jij je nu al goed op kunnen voorbereiden.
Heeeeeeeeel veel succes!!!!

Andere antwoorden (1)

Sluit me helemaal aan bij Wendy, zoek professionele hulp.
En schrijf eens dingen op. Het voordeel van dingen opschrijven is dat ze niet meer in je hoofd hoeven blijven rondspoken.
Schrijf je conclusies op, mij part in hoofdletters: dit zijn ze, heb er lang genoeg over nagedacht, geanalyseerd enz, dit is de uitkomst en dan een dikke punt.
Want er over nadenken hoeft niet meer. Dit kan je veel rust in je hoofd geven.
Samen met hulp kan je dan weer vooruit gaan kijken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Prima als je dat leuk vind. Maar niet helemaal wat ik bedoel.
Je kan ook teveel er mee bezig zijn. Ik heb ook een periode gehad dat er bij mij een chronische ziekte werd geconstateerd, ik ' dook' op internet, verdiepte me er volledig in, zocht ervaringen van anderen, zat op fora enz. en was ook bezig met, hoe lang heb ik dit al, wat voor consequenties heeft het allemaal gehad enz.
Maar op een gegeven moment moest ik daarmee stoppen van mezelf, waarom? Het hielp me niet vooruit, ik stond stil en keek maar achterom, daar kwam ik niet verder mee.
Er is meer dan alleen je ' problemen'.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Pluim: duiken in je problemen is goed..... maar alleen als het helpend is. Als je er wat mee opschiet.
Dat klinkt misschien heel logisch, maar ik weet uit mijn ervaring, en lees dat ook hierboven bij Nelly, dat het ook niet logisch kan zijn als je je erin vastbijt op een niet helpende manier.
Het verleden verandert niet door het te kauwen en tig keer te herkauwen. Veranderingen kan je alleen toepassen in het hier en nu. Dat was voor mij, hoe vreemd dat ook klinkt, toch een heel groot inzicht.
Je schrijft, dat je er al jaren op deze manier mee bezig bent.... dan is het dus hoog tijd om het op een andere manier te gaan aanpakken.Dit werkt dus duidelijk niet in je voordeel.
Daar sta je nu dus voor open en dat is het begin: een hele grote stap is de behandelopname waar je over schreef!!
SUPER!!!!!