Wat gebeurt er in je oor als je oren dichtklappen? (met gapen en hoogteverschil)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.3K

Antwoorden (3)

De druk van de lucht in je oren blijft constant, terwijl de buitenlucht verhoogt/verlaagt. Je oren kunnen vanwege een blokkering in je oor niet accumuleren met de buitenlucht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je trommelvlies klapt naar buiten of naar binnen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je naar een zone met lagere druk gaat, in de bergen bv, loopt de luchtdruk omlaag. Er komt dan minder druk op je trommelvlies.
Om dit te compenseren is aan het binnenoor een verbinding met de neus: de buis van Eustachius.
Het is de bedoeling dat zo de druk aan de achterzijde van het trommelvlies mee afneemt.
Als deze buis een beetje verstopt is, gebeurt dat niet en gaat je trommelvlies bol staan, waardoor je slechter hoort. Je kan dat verhelpen door te kauwen of te geeuwen.