Kan je schaamte als een geestelijke ziekte beschouwen?

Toegevoegd na 1 dag:
Nadat ik alle antwoorden en reacties heb laten bezinken kan ik niet anders concluderen dat het per persoon verschillend is met de omgang van zijn schaamte en in hoever je zelf er iets aan kan of wil doen.

Maar als je al jaren met dezelfde schaamte loopt en je kan of durf er met niemand over te praten is het geestelijk te diep in je gedrongen.

Of het dan een ziekte is of niet.... Het is lastig ermee te leven.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Nee, waarom? Schaamte is een emotie, net als angst, of blijdschap. Daar is niets mis mee. Het heeft nog een functie ook: iemand die zich schaamt voor een misdaad, zal minder snel opnieuw de fout ingaan. Sociologisch gezien is schaamte de geëxternaliseerde variant van schuld, en grotendeels cultureel bepaald. In onze westerse cultuur is vooral schuld de 'corrigerende' emotie, in veel oosterse landen is dat schaamte. Waar schuld vooral bij jezelf ligt, heeft schaamte te maken met culturele waarden en normen. Nu kan natuurlijk elke emotie ontsporen, en uiteraard kan schaamte onderdeel zijn van een stoornis of ziekte. Zo kan excessieve angst onderdeel zijn van een angststoornis, en excessieve blijdschap van een stemmingsstoornis. Extreme schaamte kan duiden op sociale angst, en ook bij een depressie kunnen schuld en schaamte een steeds terugkerend thema zijn in het denken. Maar schaamte op zich is geen ziekte.

Nee, zeker niet. In heel veel gevallen is schaamte een heel adequaat gevoel namelijk. Als jij iets doet wat je niet had horen te doen, dan is het heel normaal en heel logisch dat je je daarvoor vreselijk gaat zitten te schamen. Als je het hebt over extreme schaamte voor bijvoorbeeld iets van je lichaam, dan is dat een ander geval. Maar dan nog is die schaamte niet een ziekte. Jouw problemen met het probleem en de manier waarop je daar mee om gaat kunnen wel ziekelijk zijn.

ligt eraan, als je je schaamt na een blunder is het normaal. maar als het schaamtegevoel zo groot is en het je gaat beperken in je doen kunnen het sociaal fobische symptomen kunnen worden en zou je in sommige gevallen kunnen spreken van een geestelijke stoornis (ziekte)

Schaamtegevoelens op zich niet denk ik. Schaamte is een gevoel, gebaseerd op gedachten die je jezelf hebt aangeleerd of die je in je vroege jeugd zijn aangeleerd. Die gedachten/gevoelens kunnen zeer groot worden en je belemmeren goed te functioneren. Als ze gepaard gaan met nog andere zaken en fobisch worden/zijn, dan zou je kunnen spreken van een geestelijke stoornis. Maar ik denk, dat het dan een combinatie betreft, niet schaamtegevoelens op zich.

Ik vind schaamte absoluut niet een psychische ziekte. Maar een eigenschap van jouw eigen karakter. Net als veel of weinig praten. Open of gesloten karakter. Een durfal al of afwachtend zijn. Een psychische ziekte vind ik meer iets waar je zelf of andere last van hebben,waar je hulp bij nodig hebt om er mee om te gaan of van genezen. Een schaamtegevoel is iets waar alleen jijzelf mee aan de slag kan gaan,wat dus door jouw karakter wordt gevormd.

Nee hoor, je kunt schaamte zeker niet als een geestelijke ziekte aanmerken.. Schaamte is namelijk een teken van beschaving van de mens.. Groet, Ton

Alleen schaamte hoort bij het gedrag van een mens, alleen de ene mens maakt er meer en in heviger mate gebruik van dan de ander. De ene persoon gebruikt het ook beter dan de andere. Je hebt echter gezonde en minder gezonde schaamte. Gezonde schaamte is als je betrapt wordt op het stelen van iemand anders zijn eigendom, of een scheet laten in een restaurant.... Minder gezonde schaamte wat vaak voorkomt bij geestelijke ziekten is bijvoorbeeld schamen voor je lichaam of schamen om iets te zeggen of schamen voor een compliment wat ontstaat door een gebrek aan zelfvertrouwen en een overmaat aan minderwaardigheidscomplex, wat op hun beurt ook niet per definitie een geestelijke ziekte is maar wat vaak een van de vele klachten is die bij een aandoening horen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100