Ziet iedereen in het donker de lichtjes met een vlek er omheen?

Een hele vage vraag, ik weet het. Ik denk dat mensen met bril/lenzen deze vraag het beste kunnen beantwoorden.
Ik heb sinds een halfjaar nachtlenzen en het bevalt me super. Maar sinds een paar maanden begint het me op te vallen dat ik alle lichtjes, als koplampen of een lamp langs de weg, niet heel scherp zie. Zie zien eruit alsof ik door een natte raam kijk, allemaal streepjes aan de zijkant. Je hebt dat effect ook wanneer je je ogen iets dicht knijpt. Ik had dat bijvoorbeeld ook toen ik nog een bril had, en wanneer ik de bril dan af deed. Ik vraag me af of elk mens dat ziet of dat het aan mijn lenzen liggen.
Feitjes:
Ik zie 's avonds wanneer het licht is (bijvoorbeeld binnen) gewoon scherp, ik kan zelfs een nacht mijn lenzen uitlaten en dan zie ik de volgende dag nog scherp. Dus het ligt niet aan de sterkte.
In mijn lenzen zitten geen cilinder, wat ik normaal in mijn rechteroog wel heb (een cilinder van -0,75)
Ik zou graag ervaringen willen horen, zodat ik misschien mijn lenzen aan zal moeten laten passen of dat ik zeker weet of dit zo hoort.

Toegevoegd na 51 seconden:
Het gaat er dus om hoe ik de lichten buiten in het donker zie.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
8.8K

Het beste antwoord

Een heel klein beetje "uitstralen" van puntvormige lichtbronnen (zoals een autolamp in de verte) is normaal. Dat wordt veroorzaakt doordat het optische systeem van de mens (het oog) nu eenmaal niet perfect is.

Als je een bril of lenzen draagt op het moment dat je dat ziet, wordt het "uitstralen" waarschijnlijk veroorzaakt door interne reflecties in het brillenglas of de lens. Dat zijn reflecties tussen de voorkant en de achterkant van het glas; het licht kan een paar keer heen en weer kaatsen tussen die voor- en achterkant, en daardoor waaiert het uit.

Datzelfde heen en weer kaatsen kan gebeuren tussen je oog en de lens. Het licht kaatst dan heen en weer tussen de "binnenkant" van je brillenglas of contactlens en de buitenkant van je oog, dus door het laagje traanvocht heen.

Daarnaast ontstaat een waas wanneer je kleine beschadigingen op je brillenglas of lens hebt, of wat vuil of aanslag.

Als jij lichtbronnen ziet "uitstralen" ZONDER dat je op dat moment lenzen in hebt of een bril draagt, en als dat nu meer is dan vroeger, dan heb je waarschijnlijk heel kleine krasjes op je oogbol. Of je hebt een wat geirriteerde oogbol.

Dit is een bijwerking van contactlenzen, en dan vooral van nachtlenzen. Zijn je ogen vochtig en zit er geen vuil achter je lenzen, dan drijven je lenzen op een laagje traanvocht en is er niets aan de hand. Maar 's nachts zijn je ogen veel minder vochtig dan overdag. Nachtlenzen hebben dus een goede kans dat ze direct contact maken met de oogbol. Dat kan voor irritatie zorgen, en zelfs voor kleine beschadigingetjes.

Medisch gezien is dat allemaal niet erg. Die beschadigingen worden vanzelf gerepareerd. Maar intussen wordt het licht wel verstrooid aan die beschadigingen.

Overdag zul je een pietsje minder contrast zien, maar dat efefct is zo klein dat je het niet merkt. 's Nachts merk je het effect wel, aan het "uitstralen" van lichtbronnen.

Laat eens bij je opticien of je oogarts controleren of dit bij jou het geval is. Zo ja, dan kun je overwegen om geen nachtlenzen meer te dragen - maar dat is een keuze die je zelf zult moeten maken.
Cryofiel
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankje voor het uitgebreide antwoord!
Het is dus misschien slim om eens mijn ogen te laten controleren op krasjes, deze had ik een half jaar bij de controle nog niet. Maar nachtlenzen hebben een ander laagje dan contactlenzen.
Nachtlenzen hebben een laagje dat er voor zorgt dat de lenzen ten allen tijde blijven 'drijven' op je oog en dat de kans heel klein is dat de lenzen vast blijven plakken. (mijn) Nachtlenzen bevatten ook 3 hele kleine gaatjes, waardoor zuurstof en vocht kan komen.

Andere antwoorden (3)

het is alweer een tijdje terug dat ik dat zag, maar ik had het ook, alsof het licht uitstraalde, dus nooit een scherp rondje, maar in afzwakkende vorm eromheen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je naar je opticien gaat heeft hij een speciale "zonnenbril' waarmee je in het donker gewoon kan kijken.

En nu het beste: Komt er een auto aan of je rij door verlicht gebied dan zie je alles net als overdag.
Ik moet je de benaming verontschuldigd blijven maar, iedere opticien kent deze brillen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb zelf een bril en zie ook die streepjes om lichten heen.