ik ben 3 maanden niet ongesteld geweest, en heb veel afscheiding, heb ik een soa?

Ik ben 15 jaar. Ik ben best wel laat ongesteld geworden dat zegt mn moeder. Ik ben ongesteld geworden toen ik bijna 15 werd. Maar ik ben sinds oktober niet meer ongesteld geworden. Ik zit er best wel mee, want het is bijna 3 maanden geleden. Ik krijg ook steeds meer afscheiding, meer als normaal. Waar ik het meest bang voor ben is dat ik een soa of onvruchtbaar ben.. Me moeder zegt als het nog lang duurt naar de dokter ga maar ik durf niet straks heb ik wel een soa of iets anders.. Misschien klinkt het dramatisch maar zo voel ik me hier wel bij. Wie kan me helpen ?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het lijkt mijhet beste dat je de raad van je moeder op volgt. Dan weet je tenminste wat er aan de hand is? Je moeder heeft ook zorg over jou je bent tenslotte haar kind. Dus opvolgen die raad. Toegevoegd na 1 minuut: En wacht er niet meer te lang mee beter nog vandaag als morgen. Succes en jij hebt een zeer verstandige moeder complimenten.

Je bent ( bijna nooit ) de eerste keren keurig netjes elke maand ongesteld. Dat gaat in het begin enorm wisselend. Maar als je ( onbeschermd ) seks gehad hebt zou ik wel naar de dokter gaan. Misschien ben je bang, maar je kan beter zeker weten of er iets wel of niet is dan dat je het voor jezelf geheim houd en je misschien onnodig in de zorgen zit.

Allereerst, heb je sex gehad?? Zo ja, dan kan je een soja hebben Zo nee, dan is het je leeftijd,dan komt alles in orde als je een jaartje verder ben. Het beste.

Je bent 15 en je bent ongesteld geworden vlak voor je 15 werd. Je bent nu (neem ik aan) ongeveer een jaar ongesteld. Je verteld dat het 3 maanden geleden is dat je voor het laatst ongesteld bent geworden. Ik denk dat het aan je onregelmatige menstruatie ligt. Je hebt geen seks gehad, dus een soa kun je niet hebben en ook niet zwanger. Wanneer je net ongesteld bent geworden, kan het ontzettend onregelmatig zijn. Er zijn zelfs meisjes die een half jaar niet ongesteld zijn en daarna weer elke maand. Zelfs ik, 19 jaar, 5 jaar ongesteld, kan het soms nog mis hebben met het berekenen van mijn menstruatie. Dan denk ik dat ik bijvoorbeeld dat ik vandaag ongesteld moet worden en dan wordt ik het volgende week pas. Ik zou jou kunnen vertellen dat je je geen zorgen hoeft te maken, maar ik weet zeker dat je je ontzettend druk maakt omdat je nog niet ongesteld bent geworden. Je kan altijd een afspraak maken met je huisarts en dat is zeker niet raar!

Als je bang bent dat je een soa hebt....heb je dus onbeschermde sex gehad. Anders kun je ook geen soa krijgen. En als je dan 3 maanden niet ongesteld bent....lijkt mij de kans dat je zwanger bent behoorlijk aanwezig. Heb je geen sex gehad (en dus blijkbaar nog niet weet hoe je een soa oploopt) dan is je menstruatie waarschijnlijk nog niet in een regelmatig ritme gekomen. Da's op zich niks om je zorgen over te maken. Ik zou wel even langs de huisarts gaan. Al is het alleen al om de zorgen uit je hoofd te kunnen zetten.

Heb je dan onveilige seks gehad? Dan is het sowieso verstandig om even langs de huisarts te gaan voor een SOA-test, ook als het langer uitblijven van je menstruatie een andere oorzaak heeft. En dan is een zwangerschapstest ook nodig. Als je geen seks hebt gehad (en ergens vraag ik me dat dus af, vanwege de toonzetting van je vraag) dan zul je geen SOA hebben. Als je minder dan een jaar geleden je eerste menstruatie hebt gehad, is het heel normaal dat je nog niet helemaal regelmatig bent. Aan de eerste menstruatie gaat meestal niet eens een eisprong vooraf, dus tussen de eerste en tweede ongesteldheid zit vaak weinig regelmaat. Het duurt altijd even voordat het lichaam van een vrouw echt helemaal 'op volle toeren' werkt. Daarnaast heeft gewoon niet elke vrouw een regelmatige cyclus. Dat is op zich niet erg, maar het kan dan zinnig zijn eens wat hormoontestjes te laten doen. Maar zo kort na je eerste menstruatie kun je nog niet echt zeggen hoe je cyclus is. Had je hiervoor al een tijdje een heel regelmatige cyclus en is dit de eerste keer dat je een menstruatie 'mist'? In dat geval zou ik even bij de huisarts langsgaan. Wie weet is er dan toch iets anders waardoor je hormonen even van slag zijn.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100