Wanneer iemand die een bijv WW of bijstandsuitkering heeft ziek wordt wie doet dan de begeleiding in het kader van de Wet Verbetering Poortwachter?

Toegevoegd na 10 uur:
en wanneer iemand met behoud van uitkering ergens gaat werken wie is dan verantwoordelijk voor WvP?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Met een Bijstandsuitkering is de Wet Verbetering Poortwachter niet van toepassing: je hebt geen werkgever, en er kan ook geen WIA-keuring volgen na 2 jaar ziekte, omdat je daar niet voor verzekerd bent. De poortwachtersfunctie is er dus niet. Wél zal de sociale dienst eventueel een (bedrijfs)arts inschakelen bij langdurige ziekte, of als iemand zegt niet te kunnen werken wegens ziekte. In bepaalde gevallen kan dan een vrijstelling van de arbeidsverplichting en sollicitatieplicht worden gegeven. Ook een reïntegratietraject is mogelijk, dit koopt de sociale dienst dan in bij een extern bedrijf.

Vanuit de WW kun je je ziek melden. Je komt dan in de ziektewet, en dat betekent dat het UWV haar functie net zo uitoefent als wanneer je vanuit werk in de ziektewet terecht komt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je vanuit werk in de ziektewet beland, doet het UWV niet zoveel voor de werknemer en/of werkgever. De werkgever moet de begeleiding doen in het kader van de Wet Poortwachter. Het UWV vervult dan eigenlijk alleen maar een controlerende rol. De werkgever moet bijvoorbeeld. tijdig een "plan van aanpak" indienen bij het UWV. En als er uiteindelijk een WIA-uitkering aangevraagd wordt zal het UWV deze aanvraag beoordelen. Dus ik hoop wel dat wanneer je vanuit de WW in de ziektewet komt, het UWV iets meer doet. Ik heb geen idee hoe dat dan gaat. Ik vind het dus ook een goede vraag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je recht hebt op loondoorbetaling bij ziekte van je werkgever, dan is inderdaad de werkgever verantwoordelijk. Als je echter in de ziektewet terecht komt, val je onder het UWV. Nu wordt de loondoorbetaling bij ziekte in de volksmond ook wel "ziektewet" genoemd, maar het is niet hetzelfde.

Andere antwoorden (2)

De uitkeringsinstantie doet dat dan.
ronron1212
12 jaar geleden
Beste Zomaar,

De WW gaat na 13 weken over in een ziektewet-uitkering (ZW). De medische dienst van UWV neemt dan de re-integratie naar werk over. Dat blijft ook zo als je naast de ZW gedeeltelijk gaat werken.

Actuele informatie over re-integratie in de ZW vind je hier: http://bit.ly/eP79Pd.

Met vriendelijke groet,

Robert
UWV Webcare Team
www.uwv.nl/webcare