Ben ik bijziend?

Dit zijn twee dingen die mij opvallen:

1. Ik kan soms het bord niet lezen, omdat ik de letters ''dubbel'' zie.
2. Als ik mijn ogen bij elkaar knijp kan ik het soms wel zien.

Maar ik zie het niet zo onscherp als in deze afbeelding: http://www.gusib.nl/diensten_lasik_4.htm

Het is meer dat ik een klein beetje dubbelzie in de verte. Maar ik weet nu niet of ik bijziend ben of mijn ogen vermoeit zijn. Ik heb hier al redelijk lang last van, maar als ik soms goed rust wordt het iets minder erg.

En wat zijn de kosten van een bril en/of oogtest ongeveer?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Ik heb er ook last van. Het is geen vermoeidheid bij mij, ik heb nu een bril die ik voor school gebruik. Het is maar -0,25 dat is heel weinig, als ik na 1 opdracht maken op school omhoog kijk zie ik wazig van ver, dan zet ik mijn bril op en zie ik alles weer heel scherp. De oogtest van mij was gratis en duurde een half uur. Misschien kan je je ogen laten testen. Maar uit je beschrijving heb ik het ook zo en kan het met een bril verholpen zijn. Succes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankjewel. Maar kun je even zeggen hoeveel je bril dan ongeveer heeft gekost? En of dit vergoed is?

Andere antwoorden (4)

Ik kan natuurlijk niet zomaar zeggen of je bijziend bent of niet, maar het is het beste om naar een opticien te gaan voor een oogmeting, dit kost niks, en als blijkt dat je een bril nodig hebt, kan dat al vanaf 60 euro ofzo, maar dan heb je de glazen niet ontspiegeld en met een anti kraslaag enzo.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een oogtest kost niets en kan bij iedere opticiën. De kosten voor een bril zijn erg afhankelijk van het montuur en het soort glazen, na je oogmeting kan je vragen wat voor jou een bril gaat kosten. Loop ook eens bij andere opticiëns binnen en vraag een prijsopgave.
Afhankelijk van je aanvullende ziektekosten verzekering krijg je evt een vergoeding.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij sommige ziektekostenverzekeringen krijg je een bepaalde vergoeding eens in de zoveel jaar als je je bril bij een bij de verzekering aangesloten opticien aanschaft. Altijd de moeite waard om dat even uit te zoeken. Maar in de regel moet je wel een behoorlijke zichtafwijking hebben, wil je in aanmerking komen voor een vergoeding.
Dat doet mij denken aan fixatie disparatie. Ik zal het proberen uit te leggen. Je twee ogen vormen samen één beeld. (de beelden van beide ogen passen precies op elkaar) Bij fixatie disparatie komen de beelden van beide ogen niet precies op elkaar. Het is enigszins te vergelijken met scheelzien. De ogen werken niet helemaal goed samen dus. Probeer maar eens om de beurt met één oog tegelijk te kijken. Bij fixatie disparatie is het beeld met één oog rustiger dan wanneer je met twee ogen tegelijk kijkt. Dit kan gecorrigeerd worden met een prisma brillenglas. Of je hier daadwerkelijk last van hebt, is voor zover ik weet alleen vast te stellen door een optometrist. De prijzen van testen zullen verschillen. Vaak is het wel zo, dat je de test niet hoeft te betalen als je dan ook een bril bij de betreffende brillenwinkel (waar de optometrist werkzaam is) aanschaft. Tip: Laat je ogen testen op een moment dat je goed uitgerust bent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als ik door één oog kijk dan zie ik even ''wazig'' als met twee ogen. Wel is mijn rechteroog waziger in de verte. Wel bedankt voor de informatie.
Het is onmogelijk om een goed antwoord op deze vraag te geven via internet. Hiervoor zou je echt even langs een opticien of optometrist moeten gaan. Een prisma (zoals hierboven omschreven wordt) zou kunnen, maar die kan een opticien ook meten hoor (hoeft dus niet persé een optometrist te zijn). Bij Specsavers heb je al een complete bril vanaf 29 euro. Een oogtest is gratis, vrijblijvend en wordt uitsluitend door een gekwalificeerd persoon (opticien of optometrist) uitgevoerd. Succes!