Is zeep nodig om mee schoon te maken? Of is warm water genoeg?

M'n 2 leraren zitten te discussiëren over die vraag en ik wordt er gek van!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.2K

Het beste antwoord

Zeep zorgt er bij de afwas voor dat vet op datgene wat je afwast, te verwijderen is omdat het in kleine 'bolletjes' uiteen valt. Door alleen heet water te gebruiken, maak je die vettigheid wel dunner, maar smeer je het vervolgens alleen maar uit.
Smeer maar eens twee glazen in met boter, en was er één af met heet water, en de ander met heet water en afwasmiddel. Vraag dan de leraar die denkt dat heet water wel genoeg is, om beide glazen tegen het licht te houden en uit welk glas z/hij het liefst een biertje of limonade of water wil drinken.
Ik denk dat de discussie dan snel beëindigd is...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Om goed af te wassen is afwasmiddel nodig. Liggen er alleen kruimels op het bord dan volstaat alleen warm water, dan is afspoelen genoeg, maar bij vet en bij kopjes bijv. waar bacteriën van de mond opzitten, of bestek, dan moet je afwasmiddel nemen om het echt schoon te krijgen.
amc
12 jaar geleden
een kennis van me wast alles af onder stromend warm water.
als je daar een glas tegen het licht houdt, dan schrik je van wat je ziet.
ook koekepannen blijven vies vettig.
doe mij dus maar een scheutje afwasmiddel.
Rieneke1
12 jaar geleden
Ja dat is nodig. Zeep verlaagt de oppervlaktespanning van water waardoor het water tussen het vuil en het object komt (is me ooit verteld)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat hangt van de soort vuil af. Sommig vuil is hardnekkiger en dan heb je zeep nodig, soms volstaat alleen water.