Hoe moet je conflicten hanteren? En als je gebrouilleerd bent geraakt?

Zelf vind ik conflicten zeer lastig en ik probeer altijd zoveel mogelijk de vrede te bewaren.

Toch lukt dat niet altijd; helemaal als ik kritiek te verduren krijg, wat ik onterecht en/of onprettig vind.
Ik vind het pijnlijk om met mensen in aanvaring te komen.
Vaak probeer ik het bij mijzelf te zoeken en kan mij erg schuldig voelen.
Conflicten zijn behoorlijk confronterend en ondermijnen mijn zelfbeeld en zelfvertrouwen.

Toegevoegd na 1 minuut:
En verder wil ik nog laten weten dat ik het ook behoorlijk pijnlijk vind om gebrouilleerd te zijn met bepaalde mensen uit het verleden.
Ergens zou ik wel met diegenen in het reine willen komen; de angst en weerstand om contact te zoeken is echter gewoon te groot bij mij.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Allereerst dit: het is onmogelijk om met iedereen op goede voet te staan. Er zijn nu eenmaal prettige en minder prettige mensen. Ook karakters zijn verschillend. Weer anderen laten hun eigen belangen zwaarder wegen dan hun principes.

Als je met niemand conflicten of botsingen had, zou je in feite tegen iedereen (en ieders mening) "ja en amen" moeten zeggen. Sommige mensen zijn nu eenmaal heel vervelend of willen altijd gelijk hebben. Iedereen kent dat soort types, zowel op z'n werk als privé. Met hen kun je nooit tot een consensus komen, hoe graag je het ook zou willen. Dat ligt dan niet aan jou, maar aan die ander. Eigenbelang of bepaalde karaktertrekken zijn meestal de oorzaken.

"Ruziemaken moet je leren", zeggen sommige mensen. Vooral kinderen zonder broers of zussen hebben in hun jeugd vaak niet geleerd hoe ze met conflicten moeten (of kunnen) omgaan.
Ook kritiek, en de manier waarop je daarmee omgaat, hoort daarbij. In plaats van dat je denkt: ‘ik heb dit kennelijk niet zo goed gedaan’, komen gedachten boven van ‘ik bén niet goed’, ik deug niet, ik doe ook altijd alles fout’.

Het kan zijn dat mensen je opbouwende kritiek geven in de hoop dat jij er wat aan hebt, terwijl jij, vanuit vroegere ervaringen, reageert met al of niet ingehouden boosheid. Kijken hoe jij dus over het algemeen op kritiek reageert kan je helpen om het minder zwaar te nemen.
Daarnaast is het goed om je te realiseren dat mensen soms inderdaad kritiek geven om je te kleineren, je onderuit te halen, om zichzelf daardoor groter of beter te kunnen voelen. Je hebt dan zeker reden om die kritiek naast je neer te leggen en tegen jezelf te zeggen: daar heb ik geen zin in.

Er zijn heel veel goede boeken en zelfs cursussen over conflicthantering en omgaan met kritiek. Lees er eens een paar, zodat je jezelf beter leert kennen en weerbaarder wordt, zodat je sterker in het leven staat. Het is beslist de moeite waard. Succes!
Pieter2011
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Allereerst dit: het is onmogelijk om met iedereen op goede voet te staan. Er zijn nu eenmaal prettige en minder prettige mensen." Klopt. Maarrrr... je kunt er altijd nog voor kiezen met bepaalde mensen niet (meer) om te gaan. In je privéleven tenminste. Met een vervelende collega kan het wat lastiger zijn als je met hem/haar móet samenwerken. Maar dan nog is het mogelijk afstand te bewaren. Voor de rest +
Pieter2011
12 jaar geleden
Klopt hoor, het ligt ook allemaal iets genuanceerder. Alleen de omschrijving "vervelende mensen" is eigenlijk al verkeerd. Mensen die jij "naar" of "vervelend" vindt, kunnen best geweldige vaders, moeders of vrienden zijn. Wel zijn het mensen met, in jouw beleving, minder prettige karaktereigenschappen. De kern van mijn betoog is dat conflicten onvermijdelijk zijn. En dat geldt ook in je privéleven! Als je buren hebt die dag en nacht lawaai maken, dan kun je er niet voor kiezen "om niet meer met ze om te gaan". Hetzelfde geldt voor een chagrijnige winkelmedewerker of buschauffeur. De mensen die je in het dagelijks leven tegenkomt kies je niet zelf uit. Zelfs in een relatie of je vriendenkring zul je je erbij neer moeten leggen conflicten soms onontkoombaar zijn.
Pieter2011
12 jaar geleden
Dankjewel Pluim ;)

Andere antwoorden (3)

Wat jij daar vertelt is een heel normaal beeld hoor.

Iedereen vind conflicten lastig.
De meeste mensen willen het liefst altijd de vrede bewaren.

Er zijn maar weinig mensen die echt tegen kritiek kunnen.

En zeker is het pijnlijk om ruzie te hebben met mensen uit het verleden.

De kunst is om de juiste balans te vinden tussen wat jij zelf vind en voelt en wat je voor een ander doet of voor de lieve vrede.
Dat je met anderen meningsverschillen hebt is de normaalste zaak van de wereld.
Je kunt het niet altijd met iedereen eens zijn.
En je moet in staat zijn voor jezelf op te komen.

Op een vraag als deze is alleen met algemene termen te antwoorden.
Misschien heb je iets aan de beschrijving conflicthantering uit de bron:

http://www.carrieretijger.nl/functioneren/samenwerken/sociale-vaardigheden/conflicten-hanteren
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb lang gedaan wat jij ook doet: 'het' bij mezelf zoeken. Maar wat nou als het niet bij jou ligt? Wat nou als je echt, met de hand op het hart kunt zeggen: "Dit ligt niet aan mij."? Wat nou als de kritiek die je kreeg echt onterecht was? Zou je dan nog steeds het contact willen herstellen?

Conflicten zijn inderdaad lastig en ik begrijp dat jij liever zoete broodjes bakt dan een aanvaring te riskeren. Maar soms tref je mensen die echt niet voor rede vatbaar zijn. En dan..? Wil je het voor zulke mensen steeds maar blijven proberen? Wil je echt weer verder met die mensen? Ook al zullen zij nooit toegeven dat zíj fout zaten, en niet jij? Wil je de rest van je leven met deze mensen blijven omgaan? Ook al weet je dat het uiteindelijk ten koste zal gaan van jouw gevoel voor eigenwaarde?

Angst is een slechte raadgever, maar vooral de weerstand die jij zelf al noemt zou jou eigenlijk genoeg moeten vertellen. Probeer het los te laten. Het verleden althans. Ik wens je heel veel sterkte!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi antwoord. +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank Lavender :)
Vergeef jezelf! Dat is niet eenvoudig, maar het kan.En als dat lukt komt er alle ruimte voor jezelf om de zaken helder te zien.