Wat is het gevolgen de oorzaak van een burn-out?

En dan heb ik het niet over een burnout bij je auto/motor(ook wel burnen genoemd:)) Ik heb het over bij een persoon, is het soms.. overbelaste hersenen??

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

burnout !ik heb dat al ruim 2 jaar ! plus paniek aanvallen ! soms denk je dat je gek ben ..altijd moe .snel op je teentjes getrapt dus snel boos .ik heb de menige dingen meegemaakt mijn huisarts vertelde me dat ik over de top van overspanneheid ben . af en toe een goede dag en die moet je gebruiken ook . doe je er niets aan dan komt het niet goed . jy doet het altijd goed en een ander niet zo denk je !..en inderdaad je hersen zijn overbelast ..veel rust en leuke dingen proberen te doen maakt het iets makkelijker .maar ook dat lukt niet altijd . ik loop al ruim een jaar in therapie al dat soort dingen die verplicht zijn daar baal je ook van .dus wat gebeurt er je gaat niet . je laat ook niets van je horen ook al is het belangrijk ! wand !! je leeft op dat momend alleen voor je zelf en dr rest !!!! die zien maar dan .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Hoewel er de laatste tien-vijftien jaar veel wetenschappelijk onderzoek is gedaan naar de oorzaken van burn-out, is er nog weinig bekend over de oorzaken ervan. Voor zover burn-out opgevat kan worden als een vorm van extreme vermoeidheid (de dominante opvatting, zie hierboven), lijkt een chronisch teveel aan inspanning (bijvoorbeeld te hard werken) in combinatie met een tekort aan herstel een belangrijke risicofactor. Daarnaast zijn persoonlijkheidstrekken als overdreven plichtsgetrouwheid, perfectionisme en werkverslaving relatief belangrijke risicofactoren. Deze zijn immers vaak weer oorzakelijke factoren voor hard werken. Overigens is het zeker niet zo dat iedereen die hard werkt een groot risico op burn-out loopt; de combinatie van hard werken, weinig herstel en het weinig plezier hebben in het werk lijkt daarentegen duidelijk risicovoller te zijn. Niet uitgesloten mag worden, dat biochemische factoren van invloed zijn bij het ontstaan van burn-out. Met name stoornissen in de neurotransmitters (waarbij een verlaagd serotonineniveau een rol kan spelen) van de hersenen zijn mogelijk van belang. Het bewijs daarvoor is tot op heden echter allesbehalve overtuigen.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik had jou antwoord nog niet gelezen maar dat klopt wat je schrijft +1
Voortdurend stress en op je tenen lopen vaak over en oververantwoordelijk zijn en de perfectionist willen zijn op het gebied van werk,daarnaast kun je prive ook nog zoveel stress hebben en totaal geen ontspanning meer zoeken als je dat maanden achter elkaar ervaart kun je wel zeggen dat je een burnout hebt.Het niet luisteren naar je eigen grenzen en je eigen lijf.Maar het kan ook alleen op het gebied van werk zijn of het prive niet meer trekken.Het is een lastig iets ,je bent helemaal op ,slaap problemen,verstijfde spieren,geirriteerd zijn ,huilen en je weet niet waarom.Kortom je lijf is op en geestelijk ben je uitgeteld!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Stress is de oorzaak en te weinig hersteltijd, en dat voor langere tijd achtereen.
Wat ook een aspect is: te weinig invloed hebben op dingen die je moet kunnen beinvloeden om je doelen te halen... dat levert enorme stress op.
Een oplossing is OF je doelen bijstellen OF je invloed beter zien te krijgen. Wat meestal niet kan. En dat levert alweet stress op.

Gevolg is uitgeput zijn. Wat niet met een weekje uitslapen weer goed is. Dat neemt meer tijd.
Door die hersteltijd echt te nemen ZONDER de druk van 'deze genees-klus moet af' te voelen, dan maak je een kans:)