Is er een verband tussen tekort aan zonlicht op de huid en spierstijfheid?

Ik heb soms de indruk dat ik, de dagen dat ik heel veel zonlicht op m'n huid krijg, veel soepeler spieren en gewrichten heb, dan de dagen waarin dat tekort kom. Ik weet wel dat zonlicht nodig is voor de aanmaak van vitamine D maar of dat dan ook een invloed heeft op de toestand van de spieren weet ik niet?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Ja, dat kan zo zijn. Dat heeft te maken met de aanmaak van bepaalde vitamines. D is er een van en die is belangrijk voor aanmaak van kalk en voor de opbouw van de botten. Kijk maar eens op een doosje van tabletjes van bijvoorbeeld het Kruidvat. Mensen van het negroïde ras en die veel binnen zitten die kunnen er een tekort aan krijgen. Kan je zelf op zoeken.
Maar je moet er niet teveel van nemen, want dat is heel ongezond.

Toegevoegd na 3 minuten:
Daarnaast heeft zonlicht een positief effect op het humeur. Je krijgt meer zin in bewegen etc. Voldoende bewegen is ook weer gezond om het lichaam soepeler te houden.

Maar omgekeerd hoeft het niet gezond te zijn.
Teveel zonlicht, teveel vitamines en teveel bewegen kunnen ook een negatief effect hebben.

Toegevoegd na 6 minuten:
Als extra informatie is de pagina vitamine D uit wikipedia toegevoegd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Of dit met zonlicht heeft te maken
dat vraag ik mij af.
Denk meer dat het te maken
heeft met warmte, want dat
is harstikke goed voor je spieren
Zelf heb ik daar ook last van.
Daarom als het koud is houd ik
daar altijd rekening mee.
Wat ik altijd als eerste gaat kopen
als het winter is?
Thermo ondergoed, heeeerrrlijkkkk.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ijsberen zijn anders toch enorm sterk?
Ik denk eerder dat het te maken heeft met het meer buiten zijn als de zon schijnt waardoor je buiten meer beweegt en bewegen houd je soepel en sterk. In de winter daarentegen of als het regend ben je méér binnen en beweeg je minder en daardoor zijn je spieren kouder en dus stijf. Met koude spieren bedoel ik, koud door het niet bewegen en dus minder fit,ik bedoel daarmee niet het ontbreken van warmte.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat betreft de ijsbeer was ik maar eraan aan het denken dat zij zowel winter als zomer in de ijzige kou zitten,en in de winter zelfs 6 maanden lang helemal geen zon en dus geen warmte hebben omdat er dan 6 maanden lang de zon niet eens opkomt en het donker blijft.
En toch is het zo dat Ijsberen vooral en voornamelijk in de winter op het ijs jagen en dus juist dan hun spieren nodig hebben en ook dan zeer sterk zijn,hun spieren zijn dik in orde.
Dit kan dus niet door de zon en ook niet door warmte komen,bedoel ik dus maar.
Vitamine D-gebrek leidt voornamelijk tot spierzwakte maar je moet wel heel erg weinig buiten komen om daar last van te krijgen. Ook omdat je zegt dat je het effect van zonlicht meteen merkt denk ik niet dat het aannje vitamine D ligt want dat duurt veel langer voordat je daar iets van merkt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat is alles met gewrichten te maken...ik heb zelfde probleem jaren lang..dus als is warm en regen niet dan heb ik minder last..als is kouder dan ik heb meer last van ...dus hoe ouder word je hoe moeilijk wordt ook en pijnlijk...mijn advies is..drink veel water en zoek vitamine A tot Z ..daar zit alles in...en bewegen veel (dat is belangrijk)
eet veel sla over dag en elke dag doe oefening voor lichaam dat helpt veel..en dan dat is...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jouw spreken iets anders dan van anderen zijn,maar ik dat wel vinden zeer goed.Jij draaien de woorden om een beetje,maar alle woorden wel juist en goed gespeld zijn.
Als ik vooral let op wat jij bedoeld en wat jij zeggen wil?Ik jouw daarvoor graag geven een dikke +.
Het lijken dat ik door gelijk jouw te schrijven met jouw speel?
Mis vriend,ik niet spelen met jouw,ik hier zeer ernstig zijn.
Laat het je goed gaan.
Of,laat het jouw gaan goed.