Wat moet ik mij voorstellen bij paradontitis?

De mondhygieniste heeft dit ondekt en raadt mij een behandeling aan,om
een soort van opreatie te ondergaan,wie heeft hier ervaring mee?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Gebit

Antwoorden (1)

Parodontitis is een tandvleesontsteking die verder gaat dan het tandvlees. Tandplak op de tanden en kiezen veroorzaakt een ontsteking in de rand van het tandvlees. Zo’n tandvleesontsteking heet gingivitis. Deze ontsteking kan zich uitbreiden van de tandvleesrand naar het daaronder gelegen kaakbot. Dit kan uiteindelijk leiden tot parodontitis.

De behandeling gaat volgens het paro-protocol:
· Intake
· Initiële behandeling
· Herbeoordeling
· Nazorg
· Evt. specifieke behandelingen
· Evaluatie

Bij de behandeling gaat de mondhygiënist de tandplak en tandsteen in de verdiepte pockets verwijderen door een professionele gebitsreiniging. Dit is eigenlijk hetzelfde als een normale behandeling bij de mondhygiënist, alleen wordt elk pocket grondiger aangepakt. Het is dus niet pijnlijker dan anders, alleen duurt het wat langer.
Het kan voorkomen dat de mondhygiënist erg diepe of moeilijk bereikbare pockets niet volledig kan reinigen. Om deze plaatsen toch goed te kunnen reinigen, is het nodig dat de tandarts een flapoperatie uitvoert.

Flapoperatie
Bij een flapoperatie wordt onder plaatselijke verdoving, het tandvlees losgemaakt en opzijgeschoven. Vervolgens wordt het ontstoken weefsel weggehaald. Het kaakbot en de wortels van de tanden en kiezen zijn dan goed zichtbaar en bereikbaar. De tandarts kan daardoor de tandplak en het tandsteen die na de gebitsreiniging zijn achtergebleven, goed verwijderen. Waar nodig wordt ook de (vaak grillige) rand van het aangetaste kaakbot bijgewerkt.
Daarna hecht de tandarts het tandvlees rond de tanden en kiezen weer vast. Om het gehechte tandvlees te beschermen, wordt het soms met wondverband bedekt.
SimonV