Hoe kan ik (nog) beter met vriendschappen omgaan?

In het verleden (tussen 2000 en 2010) zijn er een aantal vriendschappen bij mij stukgelopen.
Vaak was de aanleiding dat ik op een gegeven moment op een punt kwam dat ik geen goede klik meer voelde en dat het vertrouwen bij mij weg was.
Uiteindelijk resulteerde het op een gegeven moment steeds weer dat ik het contact verbrak of dat het verwaterde.
Tegenwoordig probeer ik hier toch wel wat minder zwart-wit in te zijn.
Ik wil zorgvuldiger en respectvoller hierin zijn.
Ook wil ik hierin open en eerlijker zijn en geen vermijdingsgedrag vertonen.
Ik wil mijn vriendschappen koesteren.
In het verleden zijn er veel vriendschappen verloren gegaan en dat heb ik erg betreurd.
Blijkbaar zijn veel vriendschappen er een bepaalde fase in je leven en niet 'voor het leven' (voor altijd).
Dit vind ik wel moeilijk en ik vraag mij ook steeds af of dit wel klopt.
Het is wel iets waarmee ik erg worstel.

Weet jij het antwoord?

/2500

Vrienden komen en gaan dat hoort bij het leven. gemiddeld verliezen mensen elke 5 jaar een goede vriend en maakt elk jaar nieuwe vriendschappen aan. Luister naar je gevoel, als je gevoel zegt dat er iets niet klopt of als je steeds met tegenzin met iemand omgaat, heeft het geen zin om er teveel energie in te stoppen want het haalt je eigen energie alleen omlaag. Koester de mensen die je echt vertrouwd waar je een goed gevoel bij hebt als het voor en tegen zit. En laat vooral oude gewoonten los anders krijg je wat je altijd gekregen hebt.

Het belangrijkste voor jou is; 1.Nagaan welke vriendschap voor jou echt belangrijk is 2.Weten of je spijt hebt als je deze vriend of vriendin niet meer kunt zien 3.Duidelijke afspraken maken wanneer je hem of haar ziet 4.Bespreken dat jij ook tijd alleen nodig hebt en dat je wel aangeeft wanneer je zin hebt om leuke dingen te gaan doen samen, maar dat je ook aan jezelf moet denken en uitleggen waarom dat zo is. ECHTE vrienden zullen je daarom niet laten vallen. 5.Je vriendschappen goed ordenen en organiseren, dit kan o.a door af te spreken, bellen hoe het gaat met de ander, een kaartje sturen met Kerst, en dan niet alleen een kaartje met Kerst hé. hihi. Gewoon wel die persoon in je leven houden, en dat hoeft heus niet elke dag. 6.Interesse blijven houden in elkaar, net als een relatie. Luister en vertel. Mensen houden er vooral van om dingen te vertellen, dus als jij maar genoeg luistert naar je vrienden, beschouwen ze je als een vertrouwd persoon die een luisterend oor biedt. En daarnaast is het denk ik ook zeker belangrijk dat jij het vertrouwen weer terug vindt.

Accepteren, communicatie, open staan voor problemen, niet te lui zijn om te helpen, bij grootte problemen toon medeleven en probeer ze opbeuren met positieve woorden en eerlijk blijven ook als iets je echt niet aan staat dan is het het beste om te accepteren en op dat moment erbij neer te leggen dan kan je later eventueel met beleid iets om-sturen. Dit alles is te mooi om waar te zijn, want je moet wel onderling een klik hebben of dezelfde hobby's hebben. Soms is het genoeg om een vriend(in) 1x in de week een uurtje te zien en af en toe een bericht sturen en dat is maar goed ook want als je alle punten bij veel mensen wilt uitvoeren dan kom je zelf nergens meer aan toe.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100