Hoe kan het dat iemand met een hoorapparaat moeilijk een gesprek in een groep kan volgen? Selectie van geluid gebeurt toch in de hersenen?

Er wordt vaak gezegd dat een hoorapparaat ook alle bijgeluiden versterkt en dat de drager daarom een gesprek in rumoerige omgeving moeilijk kan volgen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.3K

Het beste antwoord

Gehoorapparaten zijn hulpmiddelen, geen wondermiddelen, zegt mijn audicien altijd.

Gehoorapparaten zijn in de basis eigenlijk niks meer dan een microfoontje en een speakertje. Het microfoontje vangt geluid op uit de omgeving en geeft dit door aan het speakertje in je oor.

Nu weet dat microfoontje natuurlijk niet welk geluid jij wel en niet wilt horen. Er zijn ook situaties waarbij je geluid wilt horen dat verder weg is, denk aan het verkeer. Daarom vangen ze geluid van uit een brede omgeving op en versterken dit. Ze staan op een bepaald volume ingesteld (afhankelijk van je gehoorverlies) en versterken al dat geluid tot die sterkte, zodat jij het kan horen. Als ze het zachter zouden versterken zou je het niet kunnen horen. Waar een horende dus verschillende volumes hoort (jij hoort iemand die hard praat harder dan iemand die zacht praat, iemand die dichtbij is harder dan iemand ver weg) hoort een slechthorende alles pas vanaf het volume waar het gehoorapparaat op is ingesteld. 8 op de 10 dingen zullen dus even hard binnen komen, omdat die onder het volume van de slechthorende zitten, en dus door het gehoorapparaat naar dat ene volume wordt versterkt.
Het is dus een kwestie van óf het gehoorapparaat vangt het op óf het is te zacht en hij vangt het niet op en je hoort het dus niet.

In een rumoerige omgeving is er veel geluid. Niet alleen pratende mensen, maar ook bijvoorbeeld voetstappen, glazen die worden neergezet of tegen elkaar aan komen, bestek op borden, mensen die hoesten, huisdieren (denk bijvoorbeeld aan de nagels van een hond op parket). Als dit geluid maar dichtbij genoeg is, dan vangt het microfoontje dit vanzelf op en geeft dat door aan het speakertje. Een slechthorende hoort dus met een beetje pech al deze geluiden even hard. Alle menselijke stemmen dus ook.

Overigens zijn er wél gehoorapparaten die heel goed zijn in het onderscheiden van omgevingsgeluid en spraak dichtbij (mijn eigen bijvoorbeeld). Het probleem is echter dat deze nog verschrikkelijk duur zijn (denk aan rond de 4.000 euro voor alleen maar de toestellen) terwijl de gemiddelde verzekering zo'n 400 tot 600 euro vergoed. Deze zijn voor de meeste mensen dus gewoon weg niet te betalen, en een bejaarde slechthorende haalt het voordeel er ook niet meer uit (ze gaan meestal niet naar de kroeg etc).

Dit is hoe werkt bij meest voorkomende problemen. Er zijn ook oorzaken (bv beschadiging slakkenhuis of auditief centrum) dat gehoorapparaten niet helpen. Die ervaren het weer anders.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sorry voor het lange antwoord ;-) Ik kan niet eens meer iets toevoegen haha, daarom nu even in reactie: Er zijn op internet wel testjes te vinden dat je meerdere woorden op het zelfde volume door elkaar hoort, na een stem of drie tegelijk kan een horende het ook niet meer verstaan wat er gezegd wordt, omdat het als 1 grote brei klinkt. Zo is het voor de slechthorende ook.

Andere antwoorden (5)

Als je minder informatie krijgt in de hersenen is het moeilijker om daar de inhoud uit te halen. Vergelijk het met een foto met een lage resolutie. Daarop kun je ook moeilijker iets herkennen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je een gehoorapparaat draagt betekent dat dat geluid versterkt moet worden om het te hoern. Hoe sterker het geluid des te meer het wordt versterkt. Dus in een rumoerige omgeving is het lastig om iemand te verstaan, Dat is het volgens mij maar dat weet ik niet ook voor iemand met gezonden oren.
ronron1212
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een hoortoestel mag nooit en te nimmer te hard worden ingesteld, dan vang je te hard geluid op en beschadigd je oren alleen maar...je wordt nog dover. Je krijgt ook hoofdpijn van een te sterke bril!
ronron1212
12 jaar geleden
Ik weet niet waar jij het over hebt maar ik heb een gehoor apparaat dat goed staat ingesteld maar de problemen die ik beschrijf in mijn antwoord zijn de waarheid. Dat heeft verder niets met jou opmerking te maken. Dus waar jij het over hebt heeft alleen maar zijn waarheid als het toestel verkeerd is ingesteld maar daar gaat de vraag niet over.
Bij een mobiele telefoon kan je hetzelfde effect krijgen. Als er veel praten op de achtergrond is dan kan dat de ontvangst hinderlijk storen. Dat is hetzelfde als dat er 3 verschillende soorten muziek aan staan en je zit op het kruispunt van die geluiden. Degene die in het midden zit, die hoort voortdurend de 3 geluiden. Moet continu filteren en selecteren om de extra en niet bij elkaar horende geluiden uit te schakelen. Probeer dan maar eens een 3 onbekende stukken muziek zo te volgen. Daar kunnen geen hersenen tegenop. *)
Een hoorapparaat kan bovendien een kleine vertraging geven van het geluid. Bij telefoongesprekken op de radio heb je dat soms ook. Dan begint het te piepen. Voor iemand die de telefoon dan aan zijn oor heeft is het nog wel te volgen. Voor de luisteraar van de radio dan niet. Die hoort meerdere geluiden tegelijkertijd. Daarom wordt er ook gevraagd om dat dan uit te schakelen, omdat het anders moeilijk te volgen is.
Een slechthorende collega had een speciale telefoon en met die telefoon kon hij het geluid zo instellen dat hij alle mensen op de achtergrond ook kon horen praten.

Misschien is de vergelijking met bellen vanuit een rumoerig café nog wel de beste vergelijking om te ervaren hoe het is ongeveer is om een hoorapparaat in te hebben.
Het telefoongesprek is dan moeilijk te volgen.

*) Met dank aan mensen in de trein die dit regelmatig doen.

Toegevoegd na 2 minuten:
** ) Het voorbeeld van de radio is als degene aan de telefoon ook de radio aan heeft.

Toegevoegd na 3 uur:
TOEVOEGING: Ik denk dat je stelling fout is.
Het is niet helemaal waar dat het geluid geselecteerd wordt in de hersenen. Luisteren, concentreren en informatie opnemen. Dat doe je allemaal wel met de hersenen.
Maar horen doe je niet met je hersenen, maar met het binnenwerk van het gehoor. Het maakt dan niet zoveel uit of iemand flaporen heeft of extra grote oren.
Als iemand verkouden is dan hoort iemand minder goed.
Dan komt het geluid gewoon niet goed binnen. Dat is ook het geval bij een slechthorende.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Buis_van_Eustachius
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mensen met twee goede oren kunnen (door de vorm van gehoorgang en oorschelp) meestal vrij goed horen uit welke richting een geluid komt. Als onze trommelvliezen zich aan de oppervlakte van onze schedel zouden bevinden zouden we het in ieder geval veel minder goed kunnen.
(hoe dit precies werkt is een andere vraag)
Een gehoorapparaat lijkt meer op de situatie met trommelvliezen aan de buitenkant en het maakt het heel moeilijk om de richting van de geluidsbron te bepalen.
Kennelijk gebruikt een goed horende mede dit navigatiesysteem om een stem te onderscheiden van alle andere geluidsbronnen en dat is wat de dove met gehoorapparaat moet ontberen; de hersenen kunnen zich niet concentreren op de richting van het geluid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beste vraagsteller, een hoortoestel is een versterker van geluid, het versterkt dus alles, daarom is het volgens mij geen vervanger van je oor, iets wat veel mensen onterecht denken.

Hou in je achterhoofd dat het voor iedereen moeilijker wordt als het rumoeriger wordt, om dan gesprekken te volgen, dus ook voor iemand met een hoorapparaat. Al snel wordt gedacht dat het hoortoestel kapot is, maar als jij meer moeite krijgt in een drukke ruimte bedenk je toch ook niet ineens dat je gehoor achteruit gaat? Dan ligt het aan het lawaai op de achtergrond, bij deze persoon dus ook.

Het zou kunnen (is mijn ervaring) dat een hoortoestel te hard is ingesteld, gevolg is dus dat het geluid van buitenaf te hoog versterkt wordt waardoor er te hard geluid binnen komt en dus mijn gehoor nog meer beschadigd, uiteindelijk werkt het hoortoestel dus niet meer.

Een andere oorzaak zou kunnen zijn dat het oor te weinig geluid op kan vangen (bijna of geheel doof is), in dat geval heeft een hoortoestel geen zin....een blinde heeft immers ook niets aan een bril.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ronron1212
12 jaar geleden
Dom antwoord
ronron1212
12 jaar geleden
Je gehoor wordt getest en daarop wordt een gehoorapparaat op ingesteld. Zonder het apparaat zou ik haast niets horen dus de versterker heb ik nodig om te horen. Het rumoer komt dus harder over.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja Ron, ik weet dat je me nu niet aardig meer vind na een eerdere discussie maar wil je die discussie los laten van deze vraag? Weer doe jij of jij de enige bent met gehoorproblemen....er zijn er meer, heus...ik ook, ik weet niet eens hoe het is om met 2 oren te horen, ik ben er praktisch mee geboren. Ik heb wel 4 apparaten geprobeerd, ben 3 keer geopereerd maar tevergeefs. Tuurlijk wordt je getest....je krijgt een koptelefoontje op en de assistente (bij de oorarts, dus geen test bij de audicien) en de assistente geeft geluidjes maar je moet zelf aangeven wat je wel en wat je niet hoort. Als je dus uit onzekerheid aangeeft dat je iets hoort terwijl je achteraf hoort dat ze nog niet eens op een knopje hebben gedrukt...is de test dus niet betrouwbaar...al helemaal niet als je dan in je achterhoofd houdt dat die piep die je hoort misschien niet van de test is maar dat die in je oor zit (zoals ik dacht) en dan achteraf hoort dat ik niet reageer op toontjes, kan het gebeuren dat de test aangeeft dat mijn oren slechter zijn dan ze aanvankelijk zijn. Dat apparaat was bij mij dus te scherp ingesteld blijkbaar want ik hoorde alles als door een microfoon, ik wist niet wat ik hoorde....een hoop herrie, ik werd er gek van. Na een tijdje (nieuwe batterijen, oren altijd schoonmaken, toestel schoonmaken) was dat minder, ik kon er wel nieuwe batterijen in blijven doen maar het leek wel of het apparaat kapot was, het was echter mijn gehoor die in die korte tijd bijzonder slechter was geworden. Zie het maar zo dat veelvuldig met hard geluid in aanraking te komen krijg je ook gehoorproblemen....zo was dat met dat apparaat, of jij het nu wilt geloven of niet....door het langdurig dragen van een TE sterke bril zullen je ogen ook een opdonder krijgen!
Maar ja, dat zal jij wel niet willen geloven, jij kent het niet dus is het DOM! Ik vind een man van 60 jaar die zo denkt dom....zo is geen een mens hetzelfde...zie je wel!
ronron1212
12 jaar geleden
Ik weet niet wat jij nu allemaal aan het rond aan het bazuinen bent maar ik ga hier verder niet meer op in. Ik weet hoe het werkt en weet wat het is om doof te zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja, ron. Jij weet alles. Jij hebt ervaring. Ik gelukkig niet pfft, moe wordt je van jou.
ronron1212
12 jaar geleden
gelukkig
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ach je hebt gelijk, 37 jaar ervaring zoals ik is nog te pril om te denken er verstand van te hebben, gelukkig ben jij er die mij er op attent maakt! :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou Ronron1212, wat kan jij overdrijven. Een dom antwoord is dit zeker niet. Als je echt gehoorproblemen hebt, dan weet je ook dat er tig oorzaken van gehoorproblemen zijn. Naast die tig oorzaken zijn er minstens zoveel verschillende gehoorapparaten. Voor de één zijn er perfecte gehoorapparaten, waardoor hij alles prima kan horen, voor de ander bestaat er (nog) geen enkele goede oplossing. Dit is hoe dubossies het ervaart, net als dat jij in je antwoord schrijft hoe jíj het ervaart. Dus laat elkaar even in hun waarde allebei. En Ronron1212, als je dan toch mint, geef dan even duidelijk aan wat je in dít antwoord niet aanstaat, en niet wat er je niet aanstaat in haar reactie op jou antwoord. Jou reactie is erg kortzichtig, want het gaat maar van 1 soort gehoorprobleem uit, het jouwe. (En nu niet boos worden en mij ook met minnetjes gaan stalken hè ;-) Ik bedoel het niet kwaad, zou het alleen wenselijk vinden als je wat ruimer ging denken. Jij hebt ook geen ongelijk, maar alleen op het gebied van maar 1 soort gehoorprobleem)
ronron1212
12 jaar geleden
Ik vind dat jullie aanmatigend zijn en mijn beschuldigen van dingen die je alleen maar aanneemt zoals het minnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank je Rinke :-)