Welke pijnen bestaan er en hoe kun je deze indelen?

Ik doe mijn profielwerkstuk over pijnbeleving en zou graag willen weten welke pijnen er zijn en hoe men deze indeeld?
Weten jullie dit misschien?

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (6)

Op deze sites staat veel info, hopelijk heb je er wat aan.

http://www.pijntelijf.nl/wat-is-pijn/welke-verschillende-soorten-pijn-zijn-er/index.htm

http://www.chronische-pijn.com/pg/pijn.html

http://pijnstiller.be/over-pijn/soorten-pijn/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nociceptieve pijn is het gevolg van beschadiging van een lichaamsdeel zoals een spierscheur of een botbreuk. Wanneer zoiets gebeurt, sturen pijnsensoren (nociceptoren) pijnsignalen via de perifere zenuwen en het ruggenmerg naar de hersenen. De pijn wordt op één plaats gevoeld, is constant en schrijnt of bonkt vaak.

Neuropathische pijn is het gevolg van beschadiging van zenuwen of een probleem met de zenuwen zelf. De pijn ontstaat vaak door letsel of een operatie. Bij ieder voorval waarbij het lichaam beschadigd raakt, kunnen in principe ook zenuwen beschadigd raken.
fremar
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt! Alleen nu wil ik graag weten hoe je de verschillende soorten pijn indeelt? of bestaat er geen indeling van soorten pijn?
fremar
12 jaar geleden
Kan daar niet direct een antwoord op geven,kom niet verder dan de gegevens in de linken van de andere beantwoorders Ivy4you en Siska.
Om te beginnen is er acute en chronische pijn.
Dan is er pijn door:
Weefselbeschadiging
Zenuwpijn (uitstralingspijn bij hernia, fantoompijn)
Pijn door ontsteking
Pijn van ongekende oorzaak (psychogene pijn)
Afunctionele pijn (ideopatische pijn)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je bij een pijnpoli komt vragen ze of je
de pijn in cijfers aan kan geven.
Dat is meestal tussen 1 en de 10.
Zo proberen ze een indicatie te krijgen
van wat je voelt.
Pijn is moeilijk te meten voor een buiten
staander,en ook moeilijk voor de patient
om aan te geven.
Er zijn natuurlijk veel soorten pijnen
en daar wordt niet een tijdelijke pijn mee
bedoeld,maar een pijn die langdurig duurt.
Gelukkig zijn er veel pijn polies waar ze
erg hun best voor je doen.
Altijd pijn is een verschrikking,en beheerst
je hele leven
12 jaar geleden
snijdende pijn, kloppende pijn, stekende pijn, brandende pijn
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Naast alle lichamelijke pijnen, bestaat er ook iets als emotionele pijn. Over het algemeen richt dit meer schade aan en duurt de genezing veel langer dan bij lichamelijke pijn.
http://www.artikeltjes.com/artikeltjes/1332/1/Emotionele-pijn/Page1.html