waarvoor dient een huig!

wat voor nut heeft het klepeltje(huig) achter in je mond , voor in de keel?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
17.7K

Antwoorden (3)

Doordat de muculus uvulae beweeglijk is, kan de huig de nasofarynx geheel afsluiten van de farynx. Het orgaan speelt daarnaast een grote rol bij het slikken en de articulatie van veel spraakklanken, met name gutturalen en uvularen.

Het aanraken van de huig leidt veelal tot braakneigingen. Dit vormt een van de grote problemen voor mensen die overwegen om een huigpiercing te laten zetten.

Toegevoegd na 21 minuten:
hierbij de bron
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
haha echt he maar vond het wel leuk dat erbij te laten staan ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, maar dan ook de bron vermelden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bron?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bron toegevoegd
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een huigpiercing? Waarom zou iemand dat willen??
Ik ben stomverbaasd.
Tijdens het slikken sluit de huig de neusholte af. Zo kan voedsel niet in de neusholte terecht komen. Andere belangrijke elementen bij het slikken zijn het strottenhoofd en het strotklepje. Het strottenhoofd beweegt tijdens het slikken omhoog en naar voren, waardoor het strotklepje de luchtpijp afsluit. Zo kan er geen eten in de luchtpijp komen en de ademhaling verstoren.

Wanneer voedsel bedorven is of scherpe stukjes (botsplinters) bevat, zal de huig een reflex geven waardoor we het voedsel automatisch uitspugen. Er vindt bij de huig dus een beslissingsmoment plaats. Het voedsel wordt óf doorgeslikt, óf verder bewerkt in de mond, óf uitgespuugd. Een hap voedsel wordt niet in een keer doorgeslikt maar met kleine beetjes per keer. Die kleine beetjes komen als voedselbrokken in het volgende station van het spijsverteringssysteem terecht: de slokdarm.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De huig heeft een functie, namelijk bij het vormen van klanken en dus in communicatie tussen mensen. Het sluit ook de neusholte af bij het slikken.