hoe lang wacht je af alvorens een nekhernia te opereren?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Ik weet het niet ; ik ben geen chirurg. En het lijkt me niet aan de patient om daarover te beslissen. Zodra opereren het beste alternatief lijkt, ga je daar mijns inziens toe over. Omdat echter her overgrote deel van de hernia's binnen een week of 6 vanzelf weer over gaat (70-80%) wacht men in de regel minimaal die periode af voor er eventueel over opereren gesproken zal worden. Maar ook hier is de ernst van de klachten (uitvalsverschijnselen of ondraaglijke pijn) een mede-indicator. Alles dus in samenspraak met de arts / neuroloog. Die in de regel dus niet onmiddellijk maar pas na verloop van tijd een operatie zinvol zal achten.

Bronnen:
http://www.neurochirurgie-zwolle.nl/cervhnp.html

Die keuze kan je het beste overlaten aan de behandelend arts. Het enige wat je aan invloed kunt uitoefenen is als je van mening bent dat je geen operatie nodig hebt. Maar nog: dan is dat alleen maar een onderwerp om met de arts te bespreken. Zoals in een eerder antwoord al gesteld is, gaat een aardig percentage vanzelf over binnen redelijke termijn. Dat wil niet zeggen dat het niet terug kan komen, maar die garantie heb je ook niet na een operatie. De afweging is een beetje afhankelijk van de specifieke omstandigheden, en die zijn natuurlijk bekend bij jou en bij je arts. In ieder geval: succes hiermee!

Ik ben drie maanden geleden aan een nekhernia geopereerd en kon daarvoor bijna niet meer lopen (max 100 mtr). De klachten begonnen een half jaar eerder, maar zijn in een half jaar flink verslechterd. Eerst hoop je dat rust en fysiotherapie de oplossing zijn, maar uiteindelijk beslist de arts dat er geopereerd wordt. Je moet wel heel eigenwijs zijn om tegen dat advies in te gaan. Het hele traject vanaf het eerste doktersbezoek, mri scans, diagnose en uiteindelijk operatiedatum heeft bij mij 6 maanden geduurd. Je kunt niet zomaar bij een neuroloog en neurochirurg terecht, daar gaan soms weken overheen. Dus mijn advies; als de arts zegt dat een operatie nodig is, laat het dan z.s.m. doen. Als je langer wacht kun je uitvalsverschijnselen krijgen aan armen, benen en soms plassen. Een acute operatie is dan noodzakelijk. Bovendien loop je het risico op onherstelbare ruggemergschade omdat de uitstulpende wervel tegen je zenuw aan drukt. Een aanrijding in de auto, of val van je fiets is dan extra gevaarlijk en kan een dwarslaesie veroorzaken. Tot slot een opbeurende boodschap; mij viel de operatie erg mee (er is een wervel uitgeruimd via de voorkant van de nek, meestal worden de botjes aan de achterkant verwijderd maar dat leek mij een minder goed idee) De dag na de operatie kon ik weer normaal lopen en nu, drie maanden later, ben ik voor 95% hersteld. De laatste 5% zit er waarschijnlijk niet meer in vanwege een ruggemergbeschadiging, vandaar mijn waarschuwing hierboven. Laat je ook voorlichten door je ziektekosteverzekering waar je de operatie het best kunt laten uitvoeren. Het St. Franciscus in Rotterdam is erg goed. Neurochirurg B.S. Harhangi heeft daar bij mij een topprestatie geleverd. Sterkte!

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100