Hoe leer ik af om geïrriteerd te reageren op domme vragen?

Tenslotte heeft iedereen het recht domme vragen te stellen, maar ik word telkens inwendig woedend.
Vandaag vroeg nog iemand waarom mijn vriendin diabeet is? Ik vind dat ontiegelijk dom.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Domme vragen bestaan niet! Tenzij jij op een callcenter werkt, dan mag je klagen. Je moet niet te bot reageren op vragen. Of in iedergeval voor jezelf, als jij vragen niet kan beantwoorden hoeft het niet per definitie dom te zijn.(van je voorbeeld)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nu moet ik me ook inhouden ghehe
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou, of domme vragen niet bestaan, soms hoor ikde domste dingen op school in de pauze
KennisDelen
12 jaar geleden
Probeer wat meer inlevend vermogen te tonen
(bv. niet iedereen heeft hetzelfde IQ (en niet iedereen heeft hetzelfde EQ))
ItisILeClerc
12 jaar geleden
Ik schat dat de meeste vragenstellers zo tussen de 11 en 13 jaar zijn en dan krijg je dat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, LeClerc. De man is 45 jaar. Hij is erg dom en ik help hem. Het gaat niet over dit forum.
Hij zei dat hij diabetes voeding maakt (hij is keukenhulpje in een ziekenhuis. Ik zei: mijn vriendin is ook diabeet. hij: waarom diabeet?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik snap jouw probleem niet. Waarom is het dom als de man wilt weten waarom ze diabeet is?
KennisDelen
12 jaar geleden
Mag ik even een nadenkertje poneren: Kan het zijn, dat iemand die zich ergert aan domme vragen, diep van binnen éigenlijk zelf ook (een beetje?) bang is om
dom gevonden te worden? (ik weet dat het een confronterend nadenkertje is,
voor mezelf merk ik dat er een kern van waarheid inzit: ik mag echt niet klagen over m'n "meegekregen" hersenen, maar ben (toch) bang om dom gevonden te worden (ondanks m'n IQ... misschien blijkt hieruit dat IQ óók niet alles zegt?)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat het ook te maken heeft met hoe de vraag wordt gesteld.
Als er was gevraagd:' waar komt dat toch vandaan" was dat anders overgekomen dan de vraag die nu is gesteld.
Ritsuka
12 jaar geleden
Ik lach meestal gewoin als ik hier domme vragen lees. Niet iedereen heeft dezelfde kennis.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kennisdelen, jou reactie is goed!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bijna iedereen heeft interessante dingen gereageerd. Moeilijk om een beste antwoord te kiezen, jullie verdienen dat allemaal. Veel mensen krijgen een +1 maar ik zal als beste antwoord 'vanbeek' nemen omdat hij mij een boek aanbevolen heeft.
De anderen kregen een +1

Het beste antwoord

dit is een algemeen probleem ik had vaak de neiging me te bemoeien met dingen die ik niet kan veranderen,

druk te maken om dingen die andere doen

en een druk leven te leiden met dagelijks tientallen vragen waarvan ik denk als je ff zou nadenken weet je het antwoord.

al die irritaties vormen samen een hoop ellende.

onthoud 1 ding maak je druk om dingen waar je wel invloed op hebt, en laat alles rusten waar je geen invloed op hebt.

Als je dit heel vaak overkomt zou je is het boek van S. covey kunnen lezen ' 7 eigenschappen van effectief leiderschap' hierin word jou vraag uitgebreid behandeld
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Bedenk dat er maar één persoon is die last heeft van die irritatie.......
Het is een vrij nutteloze emotie namelijk, irritatie, het helpt je niets verder.
Misschien dat dat helpt.
Wel herkenbaar, maar bovenstaande gedachte helpt mij wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een goed antwoord. +1
Domme vragen bestaan niet!
Irritante vragen zijn er in overvloed!

Antwoord hoef je niet te geven, maar mag je geven!

Als iemand een in jouw ogen "domme"vraag stelt dan moet je die gewoon negeren!

Toegevoegd na 2 minuten:
Ikzelf vind het op dat moment juist geweldig om de boel wat op te kloppen en wat sarcasme en humor er in te mengen. Maar helaas draai ik soms door en worden mijn antwoorden of reacties verwijdert!
Maar dan heb ik wel heel even schik gehad!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op een bepaald moment ga je je realiseren dat er veel meer domme mensen zijn dan slimmen.
En dan kan je wel boos blijven, slecht voor je hart.

Het stellen van een waaromvraag is trouwens altijd irritant, omdat die vraag iemand om verantwoording vraagt, die hij/zij absoluut niet hoeft af te leggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik neem al een bètablokker voor mijn hart.....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vooral eens met de laatste alinea: +
Kristal
12 jaar geleden
Ik weet niet hoor Ineke, ik heb die indruk helemaal niet die je in je eerste zin aangeeft.
Niet iedereen kan even slim zijn. Misschien helpt het als je je realiseert dat je blij mag zijn dat je slimmer bent en dat dat geen reden is om je over op te winden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Evarist61,

Ik werk zelf met jonge kinderen. Werk met peuters en met kleuters en in die laatste categorie komt er nog wel eens een vragenvuur op je af.

Nu wil ik niet zeggen dat die kids domme vragen stellen, maar wel dat het er erg veel zijn en dat kan op een gegeven moment een beetje vermoeiend zijn.

Als ik na de 100e vraag er even klaar mee ben zeg ik dat gewoon ("pff... ik heb nu even genoeg vragen beantwoord hoor." of "Stop eens met al die vragen en vertel eens iets leuks").

Nu zeg ik niet dat je zo tegen de vraagsteller moet praten, maar je mag best even zeggen dat je niet zo in de mood bent om vragen te beantwoorden. Gelieve achterwege te laten dat het een domme vraag betreft natuurlijk ;-)

Bedenk wel dat het altijd beter is om vragen te stellen over iets waar je geen verstand van hebt, dan je mond te houden en "dom" te blijven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kinderen stellen kinderlijke vragen, maar die zijn niet altijd dom. Ik heb zeer goed contact met de 2 kleinkinderen van mijn vriendin en bewonder erg hun enthousiasme over de dingen.
Maar ik vind hen niet dom of irritant. Het is wel vermoeiend na een langere poos.
Door te beseffen dat de vragensteller wellicht echt het antwoord wilt weten, en djij de persoon kan zijn die weer een beetje informatie kan overdragen. hierdoor verminder je de domheid een beetje.

Tevens zijn er vragen die dom overkomen, maar dat vooral zijn omdat jij nog niet nagedacht hebt over het onderwerp; Het antwoord is niet altijd vanzelfsprekend. Zo zijn er bv allerlei redenen waarom iemand suikerziekte heeft. Dus de vraag waarom je vriendin hjet heeft is niet per se dom.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je een wedervraag stelt:'waarom heb jij bruin haar"?
Mss dat ze dan beseft hoe haar vraag overkomt?
Vaak is het onwetendheid.
Er zijn gewoon veel mensen dom, dat besef ik ook.
Maar ik ben zelf ook niet overal slim is dus tjaaaa...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vraag me af of je het moet zien als een domme vraag. Zie het als iemand die in een bepaalde categorie minder sterk is.

Als ze niet weet wat een diabeet uberhaubt is, dan is de vraag niet zo gek. Er moet ooit een moment in haar leven zijn dat iemand het haar verteld. Wees blij dat jij haar dat kado kan geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lees de vraag nog eens terug en die "iemand" is een man die regelmatig help.
Ik begrijp je helemaal, je bedoeld dat mensen eigenlijk domme dingen vragen, omdat ze misschien helemaal geen interesse in jou hebben, maar graag stomme dingen willen vragen. Daarom lijkt het me beter om bij mensen die domme dingen vragen vooral een beetje te negeren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kan deze tip je helpen?
Als iemand jouw een domme vraag stelt, stel je diezelfde vraag dadelijk terug, b.v de vraag van: waarom is uw vriendin diabeet?...dan antwoord jij dàdelijk: ' Tja, waarom is die diabeet?....op die manier gooi je de domme vraag gewoon van je af en ga je verrast zijn van de mogelijke antwoorden die er dan eventueel op volgen en hopelijk kan je daar dan om verwonderd zijn of mee glimlachen.

Succes ermee