Ik ben ongesteld en heb morgen gym. Iemand tips? Lees beschrijving aub

Ik ben nu dubbel zo erg dan normaal ongesteld omdat ik de pil heb gebruikt (denk niet dat ik een scholier ben die al het bed in is gedoken, ik geruik hem voor puistjes). En ik moet morgen dus gymmen met school.
Veel mensen zeggen dat je meer bloed verliest als je aan het gymen bent, is dit waar? Heeft iemand tips?
Ik gebruik maandverband en ben écht niet van plan een tampon te gaan gebruiken. Kan het helpen om 2 maandverbandjes over elkaar te dragen? Of gewoon zo'n heel dik lang nachtverband?
Help?
xx

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
13.2K

Antwoorden (6)

Hey meid, ik heb precies hetzelfde gehad op de middelbare. Ik droeg altijd een lang maandverband en ging op de helft van de les verschonen. Met gymmen bloed je niet meer, wel kan het zijn dat als je lang zit en dan staat het wat meer gaat lopen. Verschoon jezelf op tijd en je hoeft je nergens druk om te maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Doe wat je zelf comfortabel vindt. Als je bang bent dat het door gaat lekken kan je inderdaad tussendoor verschonen of dubbel maandverband gebruiken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zo'n heel dik lang nachtverband lijkt me goed voor tijdens het gymmen. Als je móet gymmen. Kun je ook vragen om deze gymles over te slaan omdat .. Schaam je niet, iedere volwassene weet van dit soort zaken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
precies!
Hoi Mellaniex

Als ik je bericht zo lees ben je nog niet zo heel lang aan de pil. De bloedingen die je in het begin krijgt kunnen inderdaad heviger zijn als wat je gewend bent.

Als je heel erg ongesteld bent kun je dit met je ouder(s) bespreken.
Deze hebben hier vast begrip voor en kunnen je dan een briefje mee geven zodat je niet hoeft te gymmen.
Zo deed ik het altijd toen ik nog op school zat.
Als je ouders geen briefje willen schrijven ga dan (ruim) voor de les begint (een pauze voor je gym) even naar de leraar toe en vertel het verhaal, deze heeft hier vast begrip voor. (en als ie het niet heeft kun je het altijd op buik- en rugpijn van de ongesteldheid gooien ;-) )
2 maandverbandjes over elkaar heen dragen is niet handig. De onderkant van een verbandje is van plastic spul, hier zul je niet doorheen lekken, meestal als iemand doorlekt komt dit langs de zijkanten van het verbandje. Met 2 verbandjes heb je juist meer kans op doorlekken.
Wat je wel kan doen is bijvoorbeeld een maandverband met vleugels, deze blijft beter op zijn plaats zitten als eentje zonder, je kan natuurlijk voor een nacht verbandje gaan, maar er zijn ook " super" maandverbandjes (er staat dan op de verpakking 5 "drupjes" ze heten ook wel maxi enz.). Deze zijn extra lang maar niet zo lang en dik (en zichtbaar) als de nacht versie.
Veel succes morgen.

Groetjes,
Muffin05
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als het echt niet gaat, zou je misschien een ander les tijdens de gymles uur volgen? En later ipv die les de gymles inhalen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo'n lang dik nachtverband, liefst met vleugels. Ik denk niet dat je echt meer bloed verliest als je sport, maar wel dat je maandverband eerder kan verschuiven doordat je meer beweegt. Ik zou je ook aanraden om een goede elastische onderbroek te dragen (eventueel twee over elkaar heen) zodat je maandverband goed op z'n plek blijft zitten.

Maar nog even iets anders: bij de meeste vrouwen is de onttrekkingsbloeding (de 'nep-ongesteldheid' die je hebt tijdens de stopweek, het is geen echte ongesteldheid als je aan de pil bent) juist veel minder dan de gewone menstruatie. Zowel het bloedverlies als de eventuele menstruatieklachten horen eigenlijk af te nemen als je de pil gebruikt. Normaal zou ik aanraden om met de huisarts te bespreken of je een andere pil mag, maar waarschijnlijk gebruik je de Diane pil of een vergelijkbare, en andere pillen werken vaak niet zo goed tegen acné. Maar je kunt het altijd bespreken met je huisarts. Misschien zijn er toch nog alternatieven, of kun je bijvoorbeeld de pil wat langer doorslikken, zodat je minder vaak een bloeding hebt. Misschien de moeite waard om nog eens te bespreken met je arts?