Is het mogelijk voor een Nederlander of een persoon in het algemeen elke taal accentloos te leren spreken?

Met elke taal bedoel ik niet alle 2(..) talen op de wereld, maar de taal die je maar zou willen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (3)

Ja, dat kan. Indien de persoon in kwestie vanaf de geboorte of toch vanaf een jaar of zo tussen mensen verblijft die de taal spreken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je bent opgegroeid in NL en je wil een andere taal accentloos leren, dan kun je accenttraining nemen en daar leren ze je de klanken over te nemen van de nieuwe taal die je wilt leren.. Ik denk niet dat je helemaal accentloos leert spreken, maar je komt een heel eind..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt een 2e taal alleen accentloos leren spreken als je daar heel jong mee begint. Kinderen die opgroeien in een 2-talige omgeving kunnen 2 talen accentloos leren spreken.

Maar vanaf pakweg je 20e jaar is dat niet meer mogelijk. Hoewel het accentvrij leren spreken voor een opgroeiend kind probleemloos verloopt en bijna automatisch gaat, is het aanleren en goed uitspreken van een taal een heel ingewikkeld proces.

Als je na je 20e een taal gaat leren, zul je naast dat je die taal goed moet leren uitspreken, tegelijkertijd ook dingen moeten afleren. En afleren is veel lastiger dan leren. Natuurlijk hoef je niet af te leren hoe je Nederlands spreekt, maar je moet wel afleren om in de andere taal je Nederlandse tongval te vermijden.

De praktijk leert dat zoiets bijna onmogelijk is. Iedereen zal ervan overtuigd zijn dat prinses Maxima perfect Nederlands spreekt, maar je zult altijd nèt blijven horen, dat ze niet met de Nederlandse taal is opgegroeid. Dat hoor je nu, en zal je ook blijven horen als ze straks Koningin Maxima is.