hoe kom je het beste van een zenuwtrek af?

Vaak aan mijn ogen heb ik een zenuwtrek, Heel vervelend als ik voor een grote groep het woord moet voeren. Ben altijd bang dat ze het kunnen zien. Is er iets tegen te doen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
16.1K

Het beste antwoord

Een tic is een snelle onwillekeurig samentrekking van een spier of spiergroep, waar men geen controle over heeft. Tics komen vaak in het gezicht voor. Het is vaak een spier rond het oog die samentrekt. De onwillekeurige spiersamentrekkingen van het ooglid duren meestal slechts enkele seconden. Het kan een vervelend gevoel zijn. De vraag is natuurlijk of er soms iets mis is met de ogen. In het algemeen is er echter geen reden tot ongerustheid, want een trillend ooglid is vrijwel altijd een onbelangrijke aandoening. Het is een heel gewoon verschijnsel en kan ontstaan door vermoeidheid of optreden onder stress. Meestal hoef je er niets aan te laten doen. Als de tics erg hinderlijk worden, wordt meestal alleen aangeraden spanning zoveel mogelijk te vermijden, en voldoende nachtrust te nemen. Soms wil het zachtjes masseren van het ooglid helpen. In ernstiger gevallen kunnen kalmerende middelen de tic helpen verminderen.

Een (oog)tic is alleen verontrustend als het zeer hardnekkig is. Als de tic niet verdwijnt, maar chronisch aanwezig blijft, kan dit een indicatie van een zenuwaandoening zijn. Een zenuwtrek of tic die vaak bij volwassenen voorkomt is een blefarospasme. Hierbij is sprake van een spastische sluiting van één of beide ogen. Deze aandoening maakt deel uit van een neurologische stoornis en kan gepaard gaan met andere lichamelijke tics.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Dat is vervelend: het eerste wat ik zou doen is je bedenken dat je niet bang hoeft te zijn of iemand ziet dat je die trek hebt -> wanneer iemand het toch opmerkt zal diegene je dat heus niet kwalijk nemen of raar vinden. Tics komen vrij veel voor bij mensen.
Vervolgens kun je proberen om er van af te komen door een andere tic te nemen, zoals wiebelen met je tenen (onzichtbaar). Dan moet je wel weten wanneer je tic plaatsvind. Tot slot kun je de nieuwe tic heel gemakkelijk afleren; als het goed is heb je die dan nog niet lang genoeg gehad om onwrikbaar in je systeem te zitten.

Wilskracht en doorzettingsvermogen! Succes

Toegevoegd na 1 minuut:
Of zoals wij altijd zeggen: mensen nemen je zoals je bent.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar kun jij niets aan doen, die is er automagisch en daar doe jij niets aan...

Accepteren is het hoogste wat je kunt doen... En als je dat kunt dan maakt het weer niet uit...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als kind had ik soms tics,in mijn geval gewoon zenuwtrekken.Daar werd ik thuis op gewezen,iedere keer dat ik het deed.Op zich wel vervelend,maar het hielp wel.
Wanneer ik alleen was,ging ik soms op bed liggen en bewust de tic bedwingen.Op één of andere manier was dat een heel inspannende bezigheid,maar voor 10 minuten goed te doen.Dat hielp dan ook en wanneer het weer terug kwam herhaalde ik zo'n oefening.
Nu,jaren later,ben ik tic-vrij,maar ik weet dat wanneer ik éénmalig een zenuwtrekje krijg,dat ik het direct de kop in moet drukken en me even moet concentreren om herhaling te voorkomen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je zou je basis zelfvertrouwen kunnen vergroten, dikke kans dat het gedaan is met je tic's