hoe werkt een dromenvanger

ik weet dat 't de slechte door laat en de goede bewaard. Maar hoe werkt dat en wat is de achterliggende gedachte en... Werkt 't echt of is 't stukje geloof?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
6.6K

Het beste antwoord

De dromenvanger komt oorspronkelijk van de indianen uit Noord-Amerika.
In de nacht zijn overal om ons heen dromen.
Goede dromen en slechte dromen. Tijdens de nacht komen de dromen die bij ons horen naar ons toe. De goede dromen glijden door de dromenvanger maar de slechte dromen blijven er in hangen.
Als de zon smorgens opkomt zullen de slechte dromen die in de dromenvanger gevangen zitten opdrogen en vervliegen door de morgenzon. De goede dromen blijven bij de ontvanger.
Een echte dromenvanger heeft altijd de kleuren van aarde, lucht, water en vuur in zich: de 4 basiselementen.
Mooie dromen toegewenst!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

De indianen gebruiken al heel lang dromenvangers.

volgens hen zijn Dromen ogenblikken met levensgeesten doorgebracht, de adviezen die daarin gegeven worden zouden opgevolgd moeten worden.

Zo ontstond de Indiaanse droomvanger als bescherming

Toegevoegd na 1 minuut:
Maar ook bij volwassenen was het gebruik hiervan heel gewoon.De goede, vaak onderwijzende, dromen welke zijn weg weet worden in het web doorgelaten glijdt langzaam langs de veer naar beneden naar de dromer zonder deze te storen in zijn slaap.

De slechte dromen worden in het web gevangen en zullen, bij het opkomen van het eerste zonlicht, net als dauw uit het web verdreven worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet, natuurlijk. Het is een leuk stukje huisvlijt dat zeker een enorme suggestieve werking kan hebben op wie er in gelooft en wil geloven, maar het ding zelf doet natuurlijk niks. Dromen zijn geen stoffelijke voorwerpen, maar impulsen die ontstaan in je hersenen, en daar valt dus niks aan te vangen. Wel een hoop te suggereren.

Het is een stukje (bij)geloof. Wat overigens niets afdoet aan de enorme (placebo)werking van dergelijke hulpmiddelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 wat een goed antwoord!
Cryofiel
14 jaar geleden
Helder en correct, +1.
het is bijgeloof. geloof er in en misschien gebeurd het dan ook nog. het zou inderdaad slechte dromen tegenhouden en goede doorlaten. mijn jongste zoontje kreeg zo'n ding met het hele fantasie verhaal erbij. hing het boven zijn bed en had vervolgens de grootste nachtmerries. weg dus met dat ding uit mijn huis.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is een symbool, een uitnodiging voor bewustzijn om te leren van een droom, die anders verdwijnen zou... De dromenvanger houdt de droom op aarde, gevangen in zijn net... En houdt die gevangen tot jij aan de dromenvanger vraagt de droom aan jou terug te geven...

:-))

Dit is de achterliggende gedachte...

Het werkt echt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jij weet echt overal antwoord op he;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kan het geheim hier niet vertellen Sharona30... De antwoorden zijn er gewoon... Ik kan het niet helpen... En ik geniet ervan...
Zie Harry Potter films
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een dromenvanger werkt via de psyche van de slaper.

Je *weet* dat die dromenvanger slechte dromen tegenhoudt. Daardoor ga je met een gerust hart slapen, eindelijk weer eens heerlijk ontspannen. Dat helpt sowieso al.

Daarnaast helpt het "weten" wat het effect zou moeten zijn. Die kennis zorgt ervoor dat dat effect daadwerkelijk optreedt.

Als je iemand die nog nooit van een dromenvanger heeft gehoord, vertelt wat een dromenvanger doet en wat dat voor de slaper betekent, dan werkt de dromenvanger.

Als je diezelfde persoon had verteld dat een dromenvanger juist de kwade dromen aantrekt, concentreert, en naar de slaper richt, dan zal diezelfde persoon worden gekweld door nachtmerries.

Geloof jij erin, of gelooft je kind erin? Prima, hang zo'n ding boven je bed en hij zal werken. Maar ga er geen andere verklaringen voor zoeken dan de psyche van de mens zelf, want die andere verklaringen zijn er niet - hoe graag velen dat ook zouden willen.
Cryofiel
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dus een self-fulfilling reality...
Cryofiel
14 jaar geleden
Hee, da's een mooie, ook filosofisch gezien!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
yep...
Met een droomvanger ben je met je eigen onderbewustzijn bezig.
Mocht een droomvanger werken dan is dat door je eigen onderbewustzijn die geprikkeld is door er aan te denken.
Als je het zo bekijkt dan zou het soms wel werken, maar het ding zelf is leuk, maar onzin.
Als je telkens voor het gaan slapen ,aan dromen denkt en het je zelf vertelt dat je er niet bang voor hoeft te wezen, zal het beter werken dan de droomvangers.
Wij kunnen invloed hebben op onze eigen dromen zonder droomvanger.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dromenvanger.

Een dromenvanger (< Engels dream catcher) is een traditioneel object, oorspronkelijk afkomstig van de Ojibweg (Anishinaabeg), een indianenvolk uit Noord-Amerika. Vanwege de spirituele of esoterische associaties is dit voorwerp eind 20e eeuw ook in gebruik geraakt onder aanhangers van New Age-gedachtengoed.

Samenstelling

Een dromenvanger bestaat uit een ring (meestal van wilgenhout) met daarin een web. Vaak zitten er kraaltjes of steentjes in het web en hangen er veren onder de ring.

Gebruik

De Ojibweg geloven dat het zelf maken en ophangen van een dromenvanger boven het bed nare dromen weert. Eeuwenlang al maken ouders dromenvangers om boven het bedje of draagwieg van hun kinderen te hangen. Men gaat er vanuit dat de hemel doorweekt is met dromen, goede dromen, maar ook slechte dromen. Tijdens de nacht worden de slechte dromen gevangen in het web en volgens de overlevering glijden ze er dan in de morgen af en drogen ze op in de ochtendzon. Goede dromen kunnen ongehinderd hun doorgang in het centrum van de dromenvanger vinden en treden daarmee het leven binnen van de dromer.

De kleur van de dromenvanger vertegenwoordigt een van de 4 elementen:

Element Kleur
Vuur Rood, goudgeel
Water Zeegroen, wit
Aarde Zwart, bruin
Lucht Blauw
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hoe werkt een dromenvanger/Werkt 't echt of is 't stukje geloof?

Dat laatste, het is een geloof, als je al het idee hebt dat het werkt zal dat voornamelijk placebo zijn.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Placebo_(middel)

Dromen ontstaan in je hoofd en komen niet van een plek naar je hoofd waar ze precies door wat draden tegen worden gehouden.
---
Een dromenvanger werkt dus niet of via het principe van placebowerking.
Toegevoegd op 28 november 2018 13:05: tekst