hoe komt het dat je verdikt als je niet meer menstrueert?

Hoe komt het dat vele vrouwen verdikken tijdens en na hun (pre)menopauze?

12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
verdikken??
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Absor: deze site is ook voor Belgen, dat weet je toch?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja nu je het zegt... dus ik neem aan dat het een normaal vlaams woord is?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja. En eigenlijk is het een heel normaal woord.
Wij vinden vermageren wel normaal en
verdikken klinkt vreemd.
Vreemd toch?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
vermageren/verdikken
ja je hebt gelijk ik denk dat ik het maar ga gebruiken thuis, mijn man verdikt nogal de laatste jaren, dus dan kan ik het eens wat tactvoller benoemen.
liveisgreat
12 jaar geleden
:-D. Hoe heet "verdikken" dan in het Nederlands?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik denk dat meestal het woord ' aankomen' wordt gebruikt.
dus dat wordt in jouw zin ' ik merk dat veel vrouwen aankomen na hun menstruatie' eigenlijk een heel onlogisch woord...want waar komen ze aan dan? De meeste roepen dan ' ik kom al aan van lucht' verdikken is veel beter!

Het beste antwoord

1. Omdat de stofwisseling langzamer verloopt naarmate men ouder wordt. Het lichaam gaat minder calorieën verbranden en heeft dus ook minder nodig.

2. Door een tekort aan hormonen, vooral oestrogeen. Door zo'n tekort lijkt een vrouw haar eetlust minder goed in bedwang te hebben, terwijl tegelijkertijd het lichaam door het tekort minder calorieën verbrandt. Verder kan een tekort aan testosteron tot verlies van spiermassa leiden, waardoor het lichaam eveneens minder calorieën verbrandt.

3. Een tekort aan lichaamsbeweging. Een lage testosteronspiegel gaat gepaard met minder energie. Als gevolg van het tekort aan oestrogeen hebben vrouwen in de overgang soms last van opvliegers, slapen slecht en zijn daardoor vaak chronisch moe. Dat leidt ertoe dat veel vrouwen juist in deze periode te weinig aan lichaamsbeweging doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
liveisgreat
12 jaar geleden
idd dat van die eetlust herken ik, ik heb vreetaanvallen en eet dingen die ik vroeger niet aanraakte (bv. koekjes).

Andere antwoorden (2)

Daar had ik het toevallig vanmorgen nog over met de praktijkondersteuner van mijn medisch centrum.

Zij zei: Na je 55ste lijkt het wel of je al aankomt van lucht, dat is bekend.

Hormonen!

Hier staat daar meer informatie over.

http://www.vrouwenovergang.nl/nieuwsbrieven/2005/mei2005/mei05.htm

Maar eerlijk gezegd denk ik dat ook veel vrouwen het minder erg vinden om dikker te worden.

Hele leven gelijnd: het is wel genoeg.

Toegevoegd na 2 minuten:
Oestrogenen dus.
He he, eindelijk een excuus

http://www.afvallen-weblog.nl/afvallen-de-overgang-gewicht-verliezen-tijdens-en-na-de-menopauze/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hele leven gelijnd: het is wel genoeg.....
Dat vond ik ook, tot ik diabetes 2 kreeg. Voor mij gaat het lijnen helaas verder. Mag niet dikker worden :(
Vele vrouwen 'veliezen' net voor of tijden de overganf hun taille. Hierdoor kan het lijken of ze 'verdikken' zonder een gram aan te komen?
Dit is heel normaal voor vrowen op deze leeft. Vooral natuurlijk.

Toegevoegd na 1 dag:
*overgang