Waar komt dat irritante piepgeluid vandaan dat je in je hoofd hoort als het heel stil is?

Als het heel stil is (buiten of 's nachts in bed), hoor ik een schel piepgeluid (ik neem aan dat dat volkomen normaal is, en dat dat bij jullie ook het geval is?), en als ik me daar op concentreer, wordt het harder en scheller. Je hoort het zo precies achter je oren en in je hersenen.

Wat voor een geluid is dat? Zelfs als het niet stil is, en je concentreert je daarop kan je het horen.

Toegevoegd na 12 minuten:
Misschien leg ik het verkeerd uit, maar ik heb dit altijd, ik hoor het niet altijd, maar als ik er me op concentreer, dan hoor ik het wel weer. Bij mijn weten heb ik dit altijd gehad.

Het is niet zo een luid piepgeluid hoor, alleen een beetje schel, maar helemaal niet vervelend ofzo. En volgens mij is mijn gehoor nog (redelijk) perfect, maar anders zal ik wel eens even bij mijn huisarts binnenwandelen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
18.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat heb ik nou ook vaak!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eerlijk gezegd heb ik dat zelden, bij een bepaalde beweging misschien of als er vocht in mijn oor zit maar zoals jij het omschrijft heb je t altijd?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat had ik toen ik klein was heel vaak!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vroeger zeiden ze altijd dat als je een piep in je oren hoort, er iemand aan je denkt. Dus wees gelukkig, er denkt 's nachts iemand aan je! Ik heb dit zelf ook al heel mijn leven en ik weet dan ook niet waarom de antwoorden over gehoorbeschadiging gaan. Ik kan me herinneren dat ik dit al mijn hele leven heb en ben nooit toen ik klein was blootgesteld aan enorm hard geluid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat het van alle elektrische apparaten in je omgeving af komt.
Ik hoor het ook, vooral bij het aandoen van de tv.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ruisen, piepen, fluiten, suizen, bonken, brommen: het komt allemaal voor bij tinnitus. Het geluid kan af en toe of steeds aanwezig zijn, pulserend klinken of een constante toon vormen. Sommige mensen horen het alleen in stilte, bij anderen is het er altijd. De sterkte blijft in de loop van de tijd meestal gelijk, al kunnen de aard en de toon van het geluid wel veranderen.

Het beste antwoord

Ik weet precies wat je bedoelt ja. Maak je geen zorgen, je oren zijn dik in orde. Als het goed is heeft iedereen dit (als het helemaal stil is), maar je moet je er zoals je zelf zegt op concentreren om het te horen. En je kunt je niet concentreren op iets wat er niet lijkt te zijn.
Jouw hersenen zijn gewend de hele dag dingen te horen, want er gebeurt bijna altijd wel wat. Maar op het zeldzame moment van echte stilte, denken je hersenen 'hé, hier klopt iets niet!'. En om de stilte te vullen, verzinnen jouw hersenen maar zelf een geluidje, zodat het voor hen toch 'klopt'. En dat is dat piepje dat je hoort. Niets aan de hand dus.

Toegevoegd na 2 minuten:
Trouwens, ook als het bijna stil is kun je het horen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Dit heeft lang niet iedereen. Vanmorgen toevallig wat op tv gezien hierover.
Deze jongen had een gehoor beschadiging door harde muziek.
Veel mensen hebben het wel na een avond stappen waarbij harde muziek gedraait wordt, maar dan is het meestal na een dag weer weg.
Ga er eens mee langs de huisarts,.want normaal is het niet
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is niet bij iedereen zo, het wordt veroorzaakt door lichte schade aan je gehoor. Het kan ook minder of meer zijn naarmate je minder of meer verkouden bent, en ook stress speelt een rol.

Om te zorgen dat het niet erger wordt, moet je je gehoor goed beschermen als je in situaties met veel herrie komt. Dus concertdopjes dragen als je uitgaat en het volume van je iPod beperken, en als je werkt in een situatie met veel geluid, gehoorbescherming vragen aan je baas.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ken genoeg mensen die dit ook hebben van jongs af aan en het lijkt mij sterk dat het in elke situatie een geval van gehoorschade is. Ik weet wel dat het een gevolg van gehoorschade kan zijn, maar dat zou betekenen dat enorm veel mensen een beschadiging aan hun gehoor zouden moeten hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jij zegt het.
Nee, dat hoor ik niet als het heel stil is. Heel soms een kortstondig piepgeluidje wat geleidelijk wegebt. Maar verder is stil stilte. Het zou kunnen dat jij een lichte vorm van tinnitus hebt. Zie voor meer informatie over tinnitus: http://www.nko.uza.be/patient/nko/tinnitus.htm

Toegevoegd na 3 minuten:
En ook bijvoorbeeld http://www.optimalegezondheid.com/oorsuizen/oorsuizen-geen-stilte/ en http://www.oorsuizen.info/tinnitus_frame.htm
Amadea
12 jaar geleden
Ik betwijfel of dit gehoorbeschadiging is. Ik denk dat het het bloed is wat je hoort stromen. Als je een schelp of iets op je oor legt hoor je de ruis beter nog.