Alvleesklierkanker? Meer info graag!

Toegevoegd na 32 seconden:
Is dat dodelijk? En zo ja, hoe lang duurt ''het'' ongeveer. Alvast bedankt,

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (4)

Als het kan wordt er geopereerd. Zowel de alvleesklier als de twaalfvingerige darm worden dan verwijderd - deze operatie heet de Whipple-procedure.

Helaas hebben de kankercellen zich bij 85% van de patiënten al uitgezaaid op het moment dat de diagnose wordt gesteld. Verwijderen heeft dan vaak geen zin meer.

Zie bronnen voor meer informatie
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Meestal wrl dodelijk en het gaat ook snel in verhouding met andere soorten kanker. Het ligt er natuurlijk aan hoe snel je er bij bent en hoe groot het gezwel is. De prognose is meestal niet goed.
Ik ga geen uitspraken doen over tijd, dat vind ik niet aan mij.
Sterkte als je er mee te maken hebt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bron?
Om wat voor soort kanker gaat het dan?
Hoe oud is de patient en wat is zijn conditie?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bron is helaas ervaring. De moeder van mijn beste vriendin (56 jaar) had een gezwel zo groot als een knikker in het onderste puntje van haar alvleesklier. Met maagklachten ging ze naar de dok, kreeg maagtabletten van het sterkste soort, maar die deden niets. Toen volgden de onderzoeken. Helaas is dit niet goed afgelopen.
Patrick Swayze overleed overigens ook aan de gevolgen van deze ziekte.
Ook een client van mij van werk heeft de ziekte met de dood moeten bekopen.
De schrik voor alvleesklierkanker zit er bij mij goed in. Niet zozeer door de laagste 2 gevallen, maar de ervaring van die moeder heeft er wel ingehakt.
In het land wordt per jaar bij ongeveer 1.900 mensen alvleesklierkanker vastgesteld. Het betreft vooral mensen boven de 60 jaar. Alvleesklierkanker komt ongeveer evenveel voor bij mannen als bij vrouwen.

Het hoeft niet dodelijk te zijn.
Hoe lang het duurt is niet te voorspellen.
Het verloop van een ziekte is altijd per persoon verschillend.
Plus dat er verschillende soorten alvleesklierkanker zijn.

In de alvleesklier komen diverse soorten cellen voor waaruit verschillende vormen van alvleesklierkanker kunnen ontstaan.
Hier vind je alle algemene info over alvleesklierkanker.

wfkankerbestrijding.nl/soorten-kanker/Pages/soorten-kanker-alvleesklierkanker.aspx

Toegevoegd na 1 minuut:
Hier is de juiste link van het kankerfonds.

http://kanker.kwfkankerbestrijding.nl/soorten-kanker/Pages/soorten-kanker-alvleesklierkanker.aspx

Toegevoegd na 5 minuten:
En hier kun je de brochure downloaden van het kankerfonds, oftewel KWF kankerbestrijding.

http://www.gezondheid.nl/medische-dossiers/informatie/Alvleesklierkanker-Kankerbestrijding.pdf
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De tekenen en symptomen van een pancreaskanker (kanker van de alvleesklier) zijn atypisch. Het kan gaan om pijn in het bovenste deel van de onderbuik, die uitstraalt naar de rug. Een verandering van de algemene gezondheidstoestand (vermagering, vermoeidheid enzovoort) doet zich snel voor.

Een ander vaak voorkomend fenomeen: samendrukking van de galwegen. De gal die de lever aanmaakt, geraakt niet meer tot in de darmen omdat het gezwel te groot is. Er treedt dan een vergeling op (geelzucht: gelige verkleuring van de huid en het oogwit met donkere urine en verkleurde stoelgang). De geelzucht komt geleidelijk opzetten, zonder koorts of pijn. Hij gaat gepaard met verlies van eetlust, jeuk en vermageren.

De ontoereikende afscheiding van de pancreas veroorzaakt een vetdiarree (steatorree). Een aandoening die verband houdt met de endocriene pancreas veroorzaakt suikerziekte (diabetes).

Als het gezwel opereerbaar is, is chirurgie de aangewezen keuze. Chemotherapie en radiotherapie kunnen in bepaalde gevallen van niet te opereren gezwellen de overleving verbeteren. Hoe lang die overleving is, zal bij ieder persoon verschillend zijn en moet besproken worden met de behandelende arts.