Hoeveel procent kans heb je om kanker te krijgen in je leven?

Ik vraag me af hoe groot gemiddeld de kans is van een Nederlander om kanker te krijgen. Ik hoor overal om me heen dat mensen kanker hebben, dus vandaarmijn vraag

Toegevoegd na 1 uur:
Ok Thx voor jullie antwoorden

Als de helft van de bevolking kanker krijgt. En de helft die kanker krijgt sterf hieraan betekent dus dat 25% van onze bevolking sterft aan kanker!!!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
11.9K

Het beste antwoord

"AMSTERDAM - Artsen en onderzoekers hebben de kans op het krijgen van één van de 56 verschillende soorten kanker becijferd. Daaruit blijkt dat 43,9 procent van de mannen en 38,1 procent van de vrouwen ooit in hun leven kanker krijgt. Ruim 30 procent van alle pasgeborenen krijgt voor zijn tachtigste kanker."
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ieder mens loopt een bepaald risico om kanker te krijgen.

Ruim één op de drie Nederlanders krijgt in de loop van het leven kanker.

Hoe kanker precies ontstaat is niet precies bekend. Veelal is het een interactie tussen een aantal factoren waaronder leefstijl, erfelijke factoren, biologische factoren en omgevingsfactoren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Iedereem heeft en klein aantal kankercellen in zijn/haar lichaam. Het is de vraag of en hoe snel deze zich gaan vermenigvuldigen zodat ze op een gegeven moment voor problemen gaan zorgen. Hoe ouder je wordt hoe groter de kans dat die cellen verdergroeien. Dus aangezien onze levensverwachting stijgt, wordt die kans ook groter....gelukkig stijgt het kennisniveau om het te bestrijden ook!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe ouder men wordt hoe langzamer de celdeling gaat, dat is weer het voordeel bij het nadeel :)
Elk mens krijgt gedurende zijn/haar leven een groot aantal keren kanker.

Echter meestal 'verliest' de kanker het van het lichamelijke afweersysteem, zodat het onopgemerkt blijft.

Op een bepaald ogenblik kàn de kanker het wèl 'winnen' en dat kan b.v. als het lichaam door ouderdom of ziekte wat minder afweer heeft.

Ook invloeden van buitenaf, zoals roken, verzwakken het afweersysteem en verhogen daardoor de kans op kanker.

Een percentage kan ik je niet geven..omdat de wetenschap dagelijks vorderingen maakt en er dus voor steeds meer soorten kanker grotere overlevingskansen voor de patiënten worden geschapen.

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als toevoeging op de andere antwoorden.

Volgens het CBS sterft meer dan 30% van de bevolking aan kanker.