Is het gebruik van voorgeschreven Dexamfetamine bij ADHD schadelijk?

En dan bedoel ik op de lange termijn bv 10 jaar? Bij normale dosering die is op recept is voorgeschreven.
Ik vraag dit omdat ik er maar verdraaid weinig over kan vinden. En ook het gezamelijk gebruik van alcohol (niet de evt bijwerkingen maar het effect).

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

ik ben geen dokter,maar begrijp wel dat amfetamine nooit gezond kan zijn op langer termijn.tuurlijk als de dossis laag houdt..moet de schade beperkt blijven,en als je t medicijn echt nodig hebt,kan je je afvragen wat beter is.dex-amfetamine wordt ook al verhandeld als party-drugs en werkt net iets krachtiger dan de gewone amfetamine(speed) er zijn langdurige gebruikers die t lang volhouden,maar gezond zien ze er niet uit.maar geloof ook niet dat hun aan een bepaalde dossis houden..t nadeel is ook dat gewenning snel optreed en t euforiesche verslavend werkt

BIJWERKINGEN: Soms Hoofdpijn. Het kan helpen om het middel tijdens het eten in te nemen. Wanneer u hier last van blijft houden, raadpleeg dan de arts, mogelijk moet de dosering lager. Moeite met inslapen en rusteloosheid. Daarom is het belangrijk dit middel niet later dan om vier uur in de middag te nemen. Nervositeit, slaperigheid, angst, duizeligheid en euforie. Hier heeft u de eerste week het meeste last van. Daarna wennen de meeste mensen aan deze bijwerkingen. Zie ook het kopje ‘Autorijden’ verderop in deze tekst. Zelden Minder eetlust, waardoor gewichtsverlies optreedt. Een lastig probleem, vooral bij ADHD, omdat veel kinderen met ADHD al moeilijke eters zijn. U kunt deze bijwerking verminderen door het middel bij het eten in te nemen. Na enkele weken is dit effect op de eetlust meestal weer over. Raadpleeg uw arts als het eten echt een probleem gaat worden. Extra prikkelbaarheid en zijn snel uit het evenwicht zijn. Het effect op de concentratie bij mensen met ADHD kan nog wel aanwezig zijn. Overleg met de behandelend arts als de verbetering in concentratie en aandacht niet opweegt tegen de extra prikkelbaarheid. Mogelijk is de dosering te hoog en moet deze verlaagd. Buikpijn, misselijkheid en een droge mond. Dit is meestal te voorkomen door dit middel met wat voedsel in te nemen. Duizeligheid. Dit is meestal te voorkomen door dit middel met wat voedsel in te nemen. Hartkloppingen, een versnelde hartslag en een verhoogde bloeddruk. Daarom controleren sommige artsen het hart en de bloeddruk regelmatig (bijvoorbeeld elk half jaar). Gebruik dit middel niet als u last heeft van angina pectoris (hartkramp) of hartfalen en bij kinderen en jongvolwassenen met een hartafwijking. Raadpleeg uw arts als u last heeft van een verhoogde bloeddruk. Toegevoegd na 37 seconden: ZIE REACTIE VOOR VERVOLG

Bronnen:
http://www.apotheek.nl/Medische_informatie...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100