Is het gebruik van voorgeschreven Dexamfetamine bij ADHD schadelijk?

En dan bedoel ik op de lange termijn bv 10 jaar? Bij normale dosering die is op recept is voorgeschreven.
Ik vraag dit omdat ik er maar verdraaid weinig over kan vinden. En ook het gezamelijk gebruik van alcohol (niet de evt bijwerkingen maar het effect).

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.4K

Het beste antwoord

ik ben geen dokter,maar begrijp wel dat amfetamine nooit gezond kan zijn op langer termijn.tuurlijk als de dossis laag houdt..moet de schade beperkt blijven,en als je t medicijn echt nodig hebt,kan je je afvragen wat beter is.dex-amfetamine wordt ook al verhandeld als party-drugs en werkt net iets krachtiger dan de gewone amfetamine(speed) er zijn langdurige gebruikers die t lang volhouden,maar gezond zien ze er niet uit.maar geloof ook niet dat hun aan een bepaalde dossis houden..t nadeel is ook dat gewenning snel optreed en t euforiesche verslavend werkt
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

BIJWERKINGEN:
Soms

Hoofdpijn. Het kan helpen om het middel tijdens het eten in te nemen. Wanneer u hier last van blijft houden, raadpleeg dan de arts, mogelijk moet de dosering lager.
Moeite met inslapen en rusteloosheid. Daarom is het belangrijk dit middel niet later dan om vier uur in de middag te nemen.
Nervositeit, slaperigheid, angst, duizeligheid en euforie. Hier heeft u de eerste week het meeste last van. Daarna wennen de meeste mensen aan deze bijwerkingen. Zie ook het kopje ‘Autorijden’ verderop in deze tekst.

Zelden

Minder eetlust, waardoor gewichtsverlies optreedt. Een lastig probleem, vooral bij ADHD, omdat veel kinderen met ADHD al moeilijke eters zijn. U kunt deze bijwerking verminderen door het middel bij het eten in te nemen. Na enkele weken is dit effect op de eetlust meestal weer over. Raadpleeg uw arts als het eten echt een probleem gaat worden.
Extra prikkelbaarheid en zijn snel uit het evenwicht zijn. Het effect op de concentratie bij mensen met ADHD kan nog wel aanwezig zijn. Overleg met de behandelend arts als de verbetering in concentratie en aandacht niet opweegt tegen de extra prikkelbaarheid. Mogelijk is de dosering te hoog en moet deze verlaagd.
Buikpijn, misselijkheid en een droge mond. Dit is meestal te voorkomen door dit middel met wat voedsel in te nemen.
Duizeligheid. Dit is meestal te voorkomen door dit middel met wat voedsel in te nemen.
Hartkloppingen, een versnelde hartslag en een verhoogde bloeddruk. Daarom controleren sommige artsen het hart en de bloeddruk regelmatig (bijvoorbeeld elk half jaar). Gebruik dit middel niet als u last heeft van angina pectoris (hartkramp) of hartfalen en bij kinderen en jongvolwassenen met een hartafwijking. Raadpleeg uw arts als u last heeft van een verhoogde bloeddruk.

Toegevoegd na 37 seconden:
ZIE REACTIE VOOR VERVOLG
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zeer zelden Sneller last van koude handen en voeten. Dit is het gevolg van het nauwer worden van de bloedvaten. Het kan zijn dat u hier last van blijft houden zolang u het middel slikt. Zorg voor voldoende bescherming tegen kou door warme kleding te dragen, zoals wanten en sokken. Vooral mensen met de ziekte van Raynaud merken deze bijwerking doordat ze meer last krijgen van koude vingers en tenen. Neem contact op met uw arts als deze bijwerking te veel last geeft.
Bepaalde psychische en neurologische aandoeningen kunnen verergeren. De arts zal dit middel dan meestal niet voorschrijven. Dit is vooral van belang bij aanleg voor tics, zoals bij het syndroom van Gilles de la Tourette, epilepsie, ernstige geestelijke verwarring en ernstige angststoornissen.
Een verhoogd risico op hartritmestoornissen. U kunt last krijgen van plotselinge duizelingen of kortdurend buiten bewustzijn raken. Dit is vooral van belang voor mensen met een bepaalde hartritmestoornis, namelijk het aangeboren verlengde QT-interval. Gebruik dit middel NIET als u deze hartritmestoornis heeft. Overleg met uw arts. Mogelijk kunt u overstappen op een ander middel.
Bj jarenlang gebruik, ernstige neerslachtigheid of geestelijke verwarring. Merkt u dit, raadpleeg dan meteen de arts, zodat deze kan beoordelen of u met het gebruik moet stoppen. Als u nu of in het verleden een ernstige neerslachtigheid (depressiviteit) had, raadpleeg dan uw arts. Dit middel kan opnieuw depressiviteit uitlokken.
Men heeft het vermoeden dat kinderen die dit middel langdurig gebruiken soms minder snel groeien dan hun leeftijdsgenoten. Zij blijken deze groeiachterstand echter weer voor een groot deel in te halen nadat stoppen met de behandeling.
Raadpleeg uw arts als u te veel last heeft van een van de bovengenoemde bijwerkingen, of als u andere bijwerkingen ervaart, waar u zich zorgen over maakt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
BIJ ALCOHOL:
Alcohol versterkt de bijwerkingen van dit middel, zoals roekeloos gedrag. Ook beïnvloedt alcohol het beoordelingsvermogen. Beperk daarom het gebruik van alcohol.