Wat is nachtblindheid?

Wat zie je dan?
Of anders wat zie je juist niet?
Wat ziet diegene in tegenstelling met iemand die niet nachtblind is?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ook alcoholgebruik kan er voor zorgen dat na verblinding door een tegenligger het langer duurt eer men weer normaal in het donker kan zien.

Het beste antwoord

In aanvulling op de overige antwoorden, een beschrijving van wat de persoon zelf ziet:

Als je nachtblind bent, heb je een minimale hoeveelheid licht nodig om überhaupt iets te kunnen zien. Alles wat donkerder is dan dit minimum, is voor jou zwart.

Loop jij (niet-nachtblind) 's nachts op straat, dan zie je licht van de lantaarns, misschien zie je een paar sterren, je ziet het licht van de lantaarns weerkaatst op de geparkeerde auto's. Je ziet de felle lampen van rijdende auto's. Je ziet andere voetgangers, je ziet de zwakverlichte stoep, je ziet de rand van de straat, en je ziet de fietser in de verte al vanwege zijn fietslampje.

Ben je nachtblind, dan valt alles wat te zwak verlicht is, helemaal weg.

In deze situatie zijn de enige dingen die overblijven de lantaarns, de weerkaatsing van de lantaarns op de geparkeerde auto's, en de lampen van de rijdende auto's. De sterren, de voetgangers, de stoep, de rand van de straat en de fietser vallen compleet weg. Die verdwijnen in een zwart niets. Die fietser zie je dan pas op het allerlaatste moment, als hij zo dichtbij is dat zijn lampje ook voor jou fel genoeg is, of als hij dichtbij genoeg is om direct door een lantaarn te worden beschenen.

Daar komt een gevoeligheid voor relatief fel licht bij. Een normaal ziende automobilist ziet nog steeds die geparkeerde auto's staan, ook als er een tegenligger aankomt. Een nachtblinde automobilist ziet de geparkeerde auto's wel, maar die verdwijnen zodra er een tegenligger aankomt: de koplampen van de tegenligger overstralen als het ware al het andere.
Cryofiel
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je Cryofiel, Heel duidelijk. Dat laatste heb ik wel, dat als een auto voorbij rijdt, het eventjes donker wordt.
Met de nachtbril is dat rustiger. Voor nu een +1
Cryofiel
14 jaar geleden
De nachtbrillen die ik ken zijn brillen met gele glazen. Veel mensen zeggen daar baat bij te hebben. Als je zo'n ding probeert, pas dan wel op dat die glazen alleen maar geel zijn, en niet donker. Er zijn ook zogenaamde nachtbrillen te koop die niet alleen geel zijn, maar ook donker. Die kun je overdag prima als zonnebril gebruiken. 's Nachts met zo'n donkere bril rijden is een erg slecht idee. Zorg dus dat je een heldere nachtbril probeert.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, je moet een nachtbril ook niet overdag opzetten. Dat komt er letterlijk te veel licht op je ogen. Bij zwaar regenweer is een nachtbril ook ideaal. Net alsof het overdag is.
Ik had toen de nightvision van pearl gekocht.

Andere antwoorden (5)

Bij nachtblindheid zijn altijd beide ogen in dezelfde mate aangetast. Als er slechts één oog is aangedaan, dan is er sprake van een oogziekte, bijvoorbeeld netvliesloslating.
Nachtblindheid is het slecht of helemaal niet kunnen zien wanneer er weinig licht is. Dat kan 's avonds of 's nachts zijn, maar ook binnen bij zwakke verlichting. Zeer vervelend is dat iemand met nachtblindheid bij de overgang van licht naar donker altijd enige tijd nodig heeft om te kunnen kijken. Het kan tot ongeveer een uur duren voordat zien in het donker optimaal is. Een specifieke vorm van nachtblindheid is nachtbijziendheid (nachtmyopie). Daardoor hebben sommige bijzienden in het donker een sterkere bril nodig dan normaal. Het is belangrijk om vast te stellen dat iemand last heeft van nachtblindheid om ongelukken te voorkomen. Bijvoorbeeld door 's avonds geen auto meer te rijden. Want wie nachtblind is, is in het donker een gevaar op de weg. Een nachtblinde kan de zijkanten van de weg niet zien.

Hoop dat je er iets aan hebt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij nachtblindheid zijn de kegeltjes (of de staafjes? Haal die altijd door elkaar) "kapot".
Het oog bestaat uit twee soorten lichtsensoren: een soort voo kleur, die je overdag veel gebruikt en een voor contrast/grijstinten.

In het donker worden de kleursensoren "uitgeschakeld" en zie je alleen de grijstinten. Maar, als je niet voldoende werkende sensoren hebt, dan zie je in het donker nagenoeg niets.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Iemand met nachtblindheid ziet slecht of helemaal niet in het donker of wanneer er weinig licht is.
Sowieso duurt het ook al langer voor diegene een klein beetje kan zien na de overgang van licht naar donker; soms zelfs pas een uur later.

Nachtblindheid is een erfelijke afwijking waarmee je geboren wordt, maar je kunt het ook krijgen door een tekort van vitamine A.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Even mijn eigen ervaring. Ik zie inderdaad geen stoepranden en heb moeite om zijstraten te onderscheiden! Op de snelweg waar ik overigens in het donker niet zelf rijd zie ik geen bochten alleen maar een zwart gat. Erg akelig en ik verbaas me dan ook altijd dat mijn man dit allemaal wel ziet. Ook denk ik soms een zijstraat of geparkeerde auto te zien die er dan achteraf niet is. Kortom ik rijd alleen in het donker als ik de weg goed kan zien en in mijn eigen buurt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met wat context eromheen, als aanvulling op bovenstaande antwoorden:

In het netvlies zijn 2 soorten zenuwcellen: de kegeltjes en de staafjes. Deze kegeltjes en staafjes zorgen ervoor dat je zowel kleuren als contrast kunt zien.

De kegeltjes nemen details en kleuren waar. Ze hebben licht nodig om te kunnen functioneren. Je hebt ongeveer 6 miljoen kegeltjes.

De staafjes nemen grove contouren waar, maar geen details. Ze functioneren bij (schemer)donker, zij zijn heel lichtgevoelig en hebben dus weinig licht nodig. Met de staafjes kunnen we geen kleuren zien, maar nemen we alles in grijstinten waar. Dit merk je bijvoorbeeld als je in een donkere kelder iets zoekt. Staafjes liggen verspreid over je hele netvlies, behalve in de gele vlek. Je hebt veel meer staafjes dan kegeltjes, ongeveer 120 miljoen.

Iemand die nachtblind is, ziet 's avonds en in de schemering heel slecht of geen kleuren, ook geen grijstinten. Je zou dan ook kunnen zeggen dan mensen die nachtblind zijn, alleen in het donker blind zijn.

In het donker of in de schemering kijk je voornamelijk met je staafjes, omdat de staafjes geen kleur kunnen herkennen. De staafjes worden geprikkeld bij een lagere lichtintensiteit dan de kegeltjes. Dit verklaard waarom iemand in het donker alleen zwart wit ziet. In de staafjes bevindt zich een kleurstof genaamd rodopsine. Bij bepaalde lichtval, wordt deze stof ontleed (waardoor de hersenen het zicht kunnen interpreteren). Vitamine A speelt een belangrijke rol bij het terugvormen van de deeltjes in opnieuw rodopsine. Als er een tekort aan vitamine A is, is het lichaam niet in staat om de vloeistof weer aan te vullen. Dit is een van de redenen waardoor er nachtblindheid ontstaat.

Meer informatie vind je op onderstaande internetpagina: