Wat voor bezigheden zijn er voor iemand die niet meer kan fietsen of puzzelen?

Voor iemand met beginnende dementie die te goed is voor dagopvang

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Door iemand met beginnende dementie te helpen en activiteiten aan te passen, blijft er nog heel wat mogelijk. In het algemeen geldt dat de sfeer tijdens een activiteit belangrijker is dan de activiteit zelf. Houd tijdens activiteiten vooral de ‘beleving’ in de gaten: heeft de persoon het naar de zin?

Voorkom dat hij kan falen, dus maak dingen niet te ingewikkeld. Lezen wordt al snel moeilijker. Eventueel kunt u voorlezen of plaatjesboeken gebruiken. Met muziek kan iemand die dementeert soms nog heel lang worden bereikt. Ook (al dan niet aangepaste) gezelschapsspelen zijn vaak nog lange tijd mogelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Wandelen. Lezen. Televisie kijken. Computeren. Sjoelen. Musiceren of zingen.
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lezen en computeren kan hij ook niet meer...
Amadea
12 jaar geleden
Gaat het erom dat hij iets alleen kan doen of kan er ook een ander persoon bij betrokken worden?
Breien/handwerken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Stimuleer de dingen die hij of zij vroeger graag deed en kijk of die nog gedaan kunnen worden. Muziek van vroeger (zingen, luisteren). Misschien is zwemmen nog mogelijk? Een strand- of boswandeling? Krant en/of boek voorlezen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Afhankelijk van iemands interesses vóór de beginnende dementie zou je (samen) kunnen:
- koken, of iets bakken
- tuinieren
- uitstapjes maken
- wandelen door een omgeving met herinneringen
- zwemmen of andere activiteiten in water
- fotoalbum inkijken (vertellen, laten vertellen)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Proberen geheugen spelletjes:
Bijv. gezegden en spreekwoorden afmaken.
Zeg van tevoren dat het spreekwoorden met dieren zijn.
Er gaan veel makke ..... in een hok.
Je kunt zelf spreekwoorden met kleuren, vruchten enz. bedenken.
Dit is eigenlijk meer een spelletje voor wat verder gevorderde dementie.

Iemand met beginnende dementie kan zichzelf misschien nog bezig houden.
Breien, haken, handwerken.
Wandelen zou ik mee gaan.

Maar waarom geen dagopvang?
Misschien gaan ze daar bezig wat de interesse helemaal heeft, zodat ze daar thuis ook mee aan de gang gaan.
Als dan de dementie verder gaat is het geen probleem meer om iemand naar de dagopvang te krijgen, want je hebt kans dat iemand dan gaat tegen stribbelen en thuis wil blijven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn tegenwoordig strenge eisen als je naar voor de dagopvang in aanmerking wil komen. Waarschijnlijk is ze nog te goed. Jammer want in deze fase zou het heel goed zijn.