Ik ben nachtblind en durf in het donker geen auto te rijden. Wie heeft tips?

Ik ben bijziend en heb een bril om auto te rijden en in de verte te zien. Echter, ik heb erge last van nachtblindheid en zie in het donker de weg heel slecht. Ook heb ik last van de lampen van tegenliggers. Wie kent dit probleem en weet wat ik kan doen, zodat ik in het donker veilig kan autorijden?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5.5K

Het beste antwoord

Ik heb hetzelfde probleem en heb een nachtbril op sterkte laten maken.. een beetje goede opticien kan dat..
Ideaal!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank voor je reactie. Moet ik nog om iets speciaals vragen voor zo'n nachtbril op sterkte? Gele glazen of sterkere glazen?

Andere antwoorden (6)

Je hebt kans dat je net iets beter ziet als je overstapt op contactlenzen. Die hebben minder reflecties dan brillenglazen.

Sommige mensen hebben baat bij een gele bril. De effecten daarvan zijn echter omstreden, om het zachtjes uit te drukken. Als je al zo'n gele bril probeert, zet dan in ieder geval geen zonnebril op, want dan zie je nog veel minder dan nu.

Verdere tips kan hooguit een oogarts je geven. Het hangt heel erg van jouw ogen, en van jouw vorm en mate van nachtblindheid, af wat je eraan kunt doen.

Als het inderdaad een beperking voor je is, zit er misschien niets anders op dan die beperking accepteren.

Ik heb ooit eens naast een vrouw gezeten die zei dat ze niet nachtblind was, maar die een beetje slingerend reed omdat ze moeite had de rand van de weg te zien - de rand van een zeer goed verlichte weg! Elke fietser en elke voetganger, die ik al vanaf een paar honderd meter zag, doemde in haar ogen plotseling op. Ze schrok continu van die plotseling opduikende voetgangers en fietsers.

En ik was bang.

Dus ga naar de oogarts voor de echte tips, en rijd liever niet als er niets aan te doen is. Voor jezelf, voor je geweten, en voor al die voetgangers en fietsers.
Cryofiel
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
cryofiel met lenzen heb je meer een krans van licht om je ogen wat reflecteert op je lezen. Bijv als je met geknepen ogen in een kaarsenvlam kijkt.
Cryofiel
14 jaar geleden
Mijn ervaring is andersom. Ik heb zowel een bril als lenzen. Ik zit veel liever met lenzen achter het stuur dan met een bril. Met lenzen heb ik een klein kransje rond elke lichtbron (autolampen en lantaarns). Met de bril heb ik meerdere spiegelingen van elke lichtbron, dus zie ik twwe of drie autolampen naast de eigenlijke autolamp, en twee of drie lantaarnlichten naast het eigenlijke licht. Daar komt bij dat vanuit elke lichtbron lange strepen door het beeld gaan. Dus geef mij maar lenzen. Maar wie weet is dat voor iedereen verschillend.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja inderdaad grappig, ik heb zachte lenzen. Zo zie je maar weer dat toch iedereen zijn eigen voorkeur heeft.
Maar nachtblind blijft een probleem. Leuke vraag of niet.
Als je wél de rand van de weg aan de rechterkant kunt zien (of in elk geval die witte streep aan de rechterkant) houd die dan goed in de gaten - zo heb je minder last van de koplampen van tegenliggers.
En ik zou zéker de raad van hierboven opvolgen en een speciale bril aanschaffen !!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
er zijn inderdaad van de nachtbrillen te krijgen met gele lenzen ze schijner goed te zijn.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Vervelend probleem is dat en heel herkenbaar.

Veel mensen kijken wel vooruit maar niet ver genoeg. Hou de strepen aan de rechterkant gorf in de gaten en kijk echt ver vooruit.

Juist omdat je dan heel erg moet concentreren let je heel erg op de strepen vlak voor je. Ik let nu meer op rechts. Zodat ik daardoor wel vooruit kijk maar met mijn hoofd iets meer naar rechts en krijg je niet het volle licht van je tegenliggers in de ogen. Als de strepen rechts in de gaten houdt zit je altijd goed en hoef je niet meer de middenstreep zo sterk in de gaten te houden. want daar concentreer je je ook vaak op. En heb je toch goed zicht zodat je de voorganger ook nog in de gaten kan houden

Er zijn inderdaad nachtbrillen maar hier zit ook veel verschil in. En zal je dus kunnen uitproberen.

En zorg dat je lampen goed schoon zijn zodat je er optimaal licht van hebt.

Misschien met bril en niet meer volledig recht vooruit kijken dat het in ieder geval weer een bruikbare tip mag zijn.

Ze moesten de tegenliggers verbieden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, wat capthavoc zegt daar ben ik het helemaal mee eens! Ik heb ook erg moeite met autorijden in het donker. Voor mijn werk kon ik er helaas niet onderuit omdat ik dan al om 7:00 moest beginnen. Ik heb daarvoor een gewone bril (dus niet op sterkte) met gele glazen aangeschaft en die heeft mij heel erg geholpen.

Als je al een bril daarvoor nodig was dan is er vast wel een opticien die je aan dezelfde met gele glazen kan helpen. Inmiddels heb ik ook een gewone lees/tv/auto bril en hoef ik haast niet meer in het donker te rijden, maar mocht dat ooit nog wel eens zo zijn dan wil ik zeker proberen om hem ook met gele glazen te krijgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben ook supernachtblind, heb ook last van koplampen (vooral bij nat weer), en ben ook bijziend.
Mij heeft het enorm geholpen om een auto te rijden die hoger op de weg zit. Daardoor kijk ik ahw over de meeste koplampen heen.
Verder rijd ik in het donker wat langzamer dan overdag.
Ik heb verder geen speciale aanpassingen.