ik heb faalangst. hoe kan ik er vanaf komen?

Weet jij het antwoord?

/2500

hier een aantal tips bij faalangst hopelijk heb je er wat aan

Dit komt van een site over faalangst: Wat is eraan te doen? Vervang niet-helpende door helpende gedachten. Denkt u bijvoorbeeld: 'Ik kan nooit iets beter dan anderen? Vraag u dan af of deze gedachte onomstotelijk waar is, en of die gedachte u helpt Vervang de gedachte vervolgens door een helpende gedachte, zoals: 'Ik kan dit misschien niet beter dan anderen, maar zeker net zo goed.' Let op uw ademhaling Wanneer u zich angstig voelt, zorg er dan voor dat u niet te oppervlakkig ademt. Pas buikademhaling toe in plaats van borst-ademhaling. Praat met uw leidinggevende. Geef aan dat u last heeft van faalangst en vertel hoe hij of zij u kan helpen. Niet door uw takenpakket te verlichten, maar door In Jltskes geval regelmatig te vragen of het behandelplan al vordert. Spreek met uw ouders over uw faalangst Laat weten waar u last van heeft en vraag of uw ouders ook aan faalangst lijden. Vaak weten ouders niet waar hun kind mee worstelt, omdat het hen niet wil teleurstellen.

Ik had ook faalangst, ik ben op kanjertraining gegaan. Dat heeft bij mij geholpen. Misschien kan je dat is proberen ;)

Faalangst is ontzettend vervelend. Misschien zijn dit wat tips. Probeer jezelf goede moed in te spreken. ''ik kan het best, het hoeft niet perfect te zijn, fouten maken is menselijk, iedereen maakt fouten.'' Probeer vóór een spreekbeurt, of iets anders ontspannen en rustig te zijn. Het helpt nooit om te gaan stressen. Probeer je spieren slap te maken en rustig te ademen. Je kan het echt overwinnen, al moet je kleine stapjes maken. Telkens ben je iets minder bang. Kan je het niet in je eentje, misschien helpt praten dan. Met vrienden, met je ouders, je leraar. Denk eraan dat niemand perfect is! Succes!

Om van faalangst af te komen dien je eerst te achterhalen wat de oorzaak is van je angst. Faalangst heeft vaak te maken met het niet hebben van zelfacceptatie. De angst die iemand ontwikkeld betreft de angst om niet te willen falen. De persoon durft geen fouten te maken en wil voldoen aan een "vastgesteld" ideaalbeeld. Op het moment dat afwijkend gedrag wordt vertoont doordat fouten worden gemaakt ( imperfectie ) zal dat over het algemeen sneller minder positieve reacties oproepen. Voor deze reacties, die we vaak minder prettig vinden, zijn we bang. Deze negatieve reacties willen we voorkomen dus moeten we altijd altijd voldoen aan het ideaalbeeld. We leggen de lat hoger voor onszelf ( perfectionisme ) met alle gevolgen van dien. Vaak ontwikkelen we hierbij ook irrationele gedachten. Bijvoorbeeld: Ik heb een fout gemaakt of een blunder begaan. Irationele gedachte hierbij kan zijn: Nu zal hij me wel een loser vinden. Zelfacceptatie is het accepteren van je eigen minder goede eigenschappen en/of kenmerken. Wie zelfacceptatie heeft durft fouten te maken zonder daarbij gevoelens te hebben van minderwaardigheid. Immers wie zijn minder goede eigenschappen en/of kenmerken van zichzelf accepteerd heeft hier weinig tot geen last van. We zijn immers allemaal uniek en als mens gelijk aan elkaar. Wat andere personen van je vinden is niet/minder belangrijk. Dan maakt het ook niet meer uit om te falen, dus angst hiervoor is ook niet meer aande orde. Voor irrationele gedachten kan je R.E.T. trainingen volgen. Voor een ontwikkeling om te komen tot volledige zelfacceptatie kan je informatie vinden op het internet, o.a. de Stichting Zelfacceptatie heeft veel informatie.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100