Moet ik kijken welke zonnebank bij mij past?

Ik lees heel vaak van professionele zonnebank en huidskleurtest doen. Ik word er niet wijzer van, kan ik gewoon in een random zonnebank? of moet ik eerst testen afleggen?

Ik heb lichte huid, ben wel meditiraans en in de zomer ben ik niet vaak buiten. Dus of ik snel bruin wordt weet ik niet goed, als ik 1 dag buiten ben heb ik wel een licht kleurtje ( voorral redelijk rood )

En tot slot, stel je bankt 10 minuten. Heb je dan dezelfde hoeveelheid straling als 10 minuten bakken in de zon in de zomer? Of krijg je meer straling/risico van zonnebank?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er is meer kans op huidkanker on der de zonnenbank dan in de zon.

Antwoorden (3)

Het hangt er van af.
AA}}Wil je zelf zo'n ding kopen?
Als je dat tweedehands doet hangt het er weer van af
hoe nieuw de lampen zijn.

Overigens heb ik de mijne net weggegeven.
Kijk maar op Marktplaats.
Die dingen kosten niets meer, staan vaak gratis (!) op te halen, want dat bruin worden is al lang weer uit.
Ze gaan naar de oud-ijzer-handel.

BB}} Bij een zonnecentrum kunnen ze jou wel adviseren.
En ook over de tijd dat je kan zonnen.
Ik heb wel eens gehoord dat je langer bruin blijft als je onder een lichte vorm van zonnebank/hemel gaat.

Ook de tijd van zonnen is niet te vergelijken.
Hangt dus af van de lampen van de zonnebank.
En van de tijd van de dag waarop je buiten in de zon zou zijn.
En van de plaats op de wereld waar je in de zon bent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
A: Ik wil niets kopen, gewoon 1x per week gebruiken kwartiertje ongeveer en dit 10x. De vraag was dus eigenlijk: Kan ik zomaar overal ( Zwembad, Fitnesscentra, Zonnestudio ) iets doen of moet ik echt ergens eerst testen doen? B: In mijn tuin als de zon pal boven mijn hoofd staat 10 minuten zonnen of 10 minutten onder een gemiddelde zonnebank ( turbo lijkt me te veel straling ), heb ik dan al hogere kans bij zonnebank als dat ik in mijn tuin lig zoals beschreven?
Zonnebanken worden afgeraden door huidartsen. Te veel huidschade met de bekende risico's
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De straling is vergelijkbaar met de buitenzon. Te weinig is slecht voor je. Te veel ook. Maar het wordt niet afgeraden! Zelfs het kwf heeft haar advies bijgesteld!

Toegevoegd na 2 minuten:
Laat je dus gerust goed adviseren bij een zonnestudio. Zij doen een huidanalyse en zorgen dat je niette lang onder de juiste bank gaat.