Waarom stelen mensen van bekende, doen ze het wegens slechte tijden of dat ze financieel slecht zitten of andere redenen ?

Gisteren hadden we een vergadering van de speeltuin vereniging. Omdat ik geen oppas had was mijn dochter van 1 jaar ook mee, het was al laat dus laat mijn dochter slapen in een ander lokaaltje in de kinderwagen. Ik leg mijn jas en dochters jas over de kinderwagen voor nog wat afscherming, wij vergaderen. Na vergadering drinken we wat nog na daarna ga ik naar mijn dochter toe. Dan merk ik dat onze jassen weg zijn. ik zoeken en zoeken ook buiten maar gewoon weg. Mijn fietssleutel zat er nog in en wat kleingeld denk iets van 6 euro.

Late merk ik ook dat mijn fiets weg is, gewoon weg en die stond nog ook op een goed verlichte plek aan de straat kant.

Er was ook op deze avond een andere groep dames aanwezig in een ander lokaal. De voordeur zat dicht, die wordt elke keer open en dicht gemaakt door de verantwoordelijke op de avond als iemand weg gaat. En het zaaltje waar mijn dochter lag was naast onze, ertussen een vouwscherm.

Ik heb met beide verantwoordelijke later met alle gepraat die aanwezig waren maar niemand lijkt iets gedaan te hebben. Ik heb ook gene vermoeden wie het gedaan kan hebben die het slecht heeft. De verantwoordelijke kon niemand herinneren die extra jassen bij zich had. Wel hadden veel dames een grote tas bij zich maar dat is heel normaal hier.

Ik heb aangifte gelijk gedaan bij politie.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.8K

Antwoorden (4)

Dit is natuurlijk erg vervelend en je zou je ook nog af kunnen vragen of de "verantwoordelijke" het zelf niet heeft gedaan. Deze kan immers wél alleen naar buiten zonder dat iemand dit merkt.

De reden dat mensen stelen van bekenden, is omdat het vaak eenvoudig is. Het valt niet op, omdat niemand verwacht dat je op zo'n moment iets steelt. Misschien is er wel iemand zonder jas binnen gekomen en met jou jas aan naar buiten gelopen. Dit zou natuurlijk ook totaal niet opvallen.

Goed dat je aangifte hebt gedaan. Hopelijk wordt het opgelost. Het is natuurlijk geen grote diefstal, maar een diefstal blijft een diefstal en dient dus te worden gestraft!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik snap de - niet, van mij een +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Da's vast een min van de dief ;-). Ik geef je een +.
Een bekend spreekwoord is "Gelegenheid maakt de dief". Dat betekent dus dat sommige mensen alleen maar iets stelen omdat het ze zo gemakkelijk wordt gemaakt. Natuurlijk zal er wel een achterliggende oorzaak zijn. Zoals je zelf zegt, misschien iemand die krap bij kas zit, of lijdt aan kleptomanie.
bamibal
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel juist. Wij hadden een rubber noppenmat buiten voor onze voordeur liggen. Zo'n mat kost iets van 6 euro en lag er al een hele tijd dus was ook niet erg nieuw en schoon meer maar werd toch gestolen. Snap je dat nou?
Wat een vervelende situatie zeg, dat iemand 2 jassen van een kindje af haalt. Hoe brutaal kun je zijn !!

Maar oke... ik ken iemand die jaren bij de reclassering heeft gewerkt en hij zegt dat de meeste mensen stelen omdat ze zich tekort gedaan voelen.
Die hoeven niet perse krap te zitten .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat sneu voor je dat je dit moest meemaken. Vaak is het zo dat mensen niet stelen omdat ze het financieel zo slecht hebben. Ze willen gewoon hebben wat jij hebt. Of ze hebben nooit genoeg. Soms steelt men ook van een bekende uit jaloezie.

Enkele jaren geleden werd mijn kerstkrans van mijn voordeur gestolen. Waarom doet men zoiets? Slechte tijden? Dat geloof ik niet. De krans was zelfgemaakt, dus was niet duur geweest. Ik denk dat het eerder te maken heeft met afgunst. Wat zij zich toe eigenen heb jij niet meer en dat geeft die mensen een goed gevoel.