hoe kan je zien dat je goed drinkt?

Toegevoegd na 5 minuten:
dat je dan genoeg drinkt wat je lichaam nodig heeft. hoe kan je dat zien? iets met je urine toch?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.7K

Het beste antwoord

achteraf zien of je genoeg had gedronken is niet echt handig.
maar ik dacht hoe lichter hoe beter. heb ooit gehoord dat je

De enige manier om zeker te weten dat de hoeveelheid vocht die je gebruikt voor jou ook echt voldoende is, is het 'luisteren' naar het eigen lichaam. Toch schijnt dit heel lastig te zijn: er zijn mensen gevonden die gestorven zijn door vochtgebrek terwijl zij nog wel water bij zich hadden.
het honger en dorst gevoel wordt vaak met elkaar verward. voor de maaltijdd 1 of 2 glazen drinken helpt.

Wanneer weet je dat je genoeg water drinkt? Wel, dit is heel eenvoudig na te gaan: één van de functies van water is het verwijderen van afvalstoffen uit je lichaam (dmv urineren) Je drinkt dus genoeg water wanneer je urine wit en geurloos is. Een ander signaal is dorst: wanneer je dorst hebt, is je lichaam al aan het uitdrogen. Het is dus belangrijk om regelmatig te drinken, ook al heb je nog geen dorst.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Als je kleren nog droog zijn heb je niet geknoeit en heb je goed gedronken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ voor je humor!
Als je urine donker is en sterk ruikt, is dat vaak een teken dat je te weinig drinkt. Als je genoeg drinkt, is je urine licht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Vocht tekort kun je via je huid controleren. Pak de huid op de rug van je hand maar eens beet en trek die maar eens omhoog. Als bij het loslaten de huid direct helemaal terug gaat heb je geen vochtgebrek. Des langer het duurt des te meer vochttekort. Voor oudere mensen is het wat moeilijker te controleren, omdat de huid dunner en droger is.

Een andere manier om te zien of je genoeg vocht binnen krijgt is dat je minimaal 1 liter lichtgele urine per dag moet produceren. Per toiletgang breng je 200 tot 250 ml urine weg. Is je urine donkergeel of haal je die liter niet, dan heb je toch meer vocht nodig.
In geval van donkere urine kun je het eerste watertekort wegwerken door gelijk twee glazen water te drinken en daarna met enige regelmaat nog een paar glazen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als jouw urine licht is als water dan drink je ruim voldoende.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Droge lippen en hoofdpijn is vaak een signaal dat je moet drinken.Idd licht gekleurde urine is een bewijs dat je voldoende drinkt.2 liter vocht per dag en dat zit ook in vla yoghurt soep en maaltijden.