Wat is nut van "iemand gezondheid wensen als hij/zij niest" ?

Wat heeft niezen met gezondheid te maken?
Het is toch heel normaal dat mensen niezen...

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.2K

Het beste antwoord

Turken wensen elkaar ook als leef lang enz net als grieken. Omdat het tijdens niezen al je organen + je hart op dat moment voor eventjes stil gaat. En dat je daarna nog steeds leef. Daarom wensen mensen mekaar gezondheid.!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Gewoon een vorm van beleefdheid en medeleven.
Niets aparts aan, maar gewoon zo gegroeid.

Misschien gaat het ooit over. Mannen gooien ook niet meer hun jas over een plas als een dame eroverheen zou moeten, toch?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is een aangeleerde gewoonte, opgedrongen door de etiquette... Meer niet... Men weet vaak niets te zeggen als iemand niets, dus dan heeft de etiquette iets voorgeschreven om in dergelijk geval de communicatie weer op gang te brengen... Dus dan niets de een, de ander zegt gezondheid en de eerste dank je wel en dan is het zonder verdere onzekerheid dat men ce communicatie kan voortzetten...
Het wil dus niets zeggen, alleen maar etiquette, dus...

Want van niesen wordt je niet ziek, je bent in feite al ziek als je niest of je wordt het, maar de wens "gezondheid" gaat daar niets aan veranderen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
niezen kun je ook van stof... je bent dan dus niet ziek..
Die gewoonte is duizenden jaren oud. De Romeinen zeiden:
"Dat Jupiter je beware", wat zoiets betekent als "Ik wens je een goede gezondheid".
En de Grieken wensten elkaar na een nies "een lang leven" toe.
Engelstaligen zeggen ook wel: "God bless you", dat zou begonnen zijn door Paus Gregorius de Grote, die dat zou hebben gezegd bij een niezend slachtoffer van de grote plaag in de zesde eeuw. (blijkbaar ging je ook daarvan niezen)
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Ik ben een betrouwbaardere bron dan de meeste websites.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En hij blijft maar borrelen(de bron bedoel ik).
Tijdens het niezen houden mensen hun mond ver open en dat vond men vroeger gevaarlijk. Het zou dan mogelijk zijn dat er een boze geest je lichaam in vliegt die je ziek zou kunnen maken. Ook werd vroeger gedacht dat de ziel even het lichaam verliet als men niesde. Een snelle wens als "gezondheid" zou de boze geesten ervan weerhouden de ziel te vangen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vroeger geloofde men dat de ziel even het lichaam verliet als men niesde. Een snelle zegenwens zou demonen ervan weerhouden de ziel te vangen. Als men nieste moest je snel je hand voor je mond doen, anders kon de duivel binnenglippen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat heeft geen nut,het is een (leuke)gewoonte.