Waarom zoeken mensen de schuld nooit eerst bij z'n zelf?

En geven de schuld gelijk aan een ander.
Verstandigste is toch eerst bij je zelf zoeken.
Zijn mensen dan bang dat zijn/haar eer wordt beschadigd?
Als je nou de schuld eerst bij je zelf zoekt, dan is toch snel opgelost die probleem?
Wrom - Wrom - Wrom
Geven mensen de schuld gelijk aan een ander ? ? ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.9K

Het beste antwoord

omdat ze niet willen zien en willen toegeven dat ze zelf ook schuld kunnen hebben,in mijn ogen gewoon eigenwijs en de kont in de krib gooien
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Omdat ze zich niet realiseren dat zijzelf en de ander een en dezelfde zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel juist... +1
Ha, die Spencer;

Omdat zelfreflectie in het algemeen een slecht ontwikkelde eigenschap is en schuld of fouten toegeven kennelijk (ten onrechte) als zwakte wordt gezien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ze niemand kunnen vinden om de schuld in de schoenen te schuiven, dan pas moeten ze zichzelf de schuld geven...

En dat gebeurt pas als ze zich realiseren dat er maar één is...

Want dan ben ik het die het moet doen, dan ben ik het die succes heeft, dan ben ik het die de verantwoording draagt, dan ben ik het die de schuldige is...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is natuurlijk doodeng om je zo kwetsbaar voor een ander op te stellen door te zeggen dat jij de schuldige bent.
Zeker na een verhitte ruzie of discussie wordt de kans steeds kleiner dat je uiteindelijk zult zeggen dat je zelf de schuldige bent.

Hiervoor moet je namelijk toegeven dat ook jij zwakheden hebt, ook jij fouten kunt maken, ook jij weleens heel stom bezig bent... Mensen vinden dit eng.

Vaak komt er een hele hoop spijt en gedachtes erover ná de ruzie of discussie kijken voordat iemand erop terug durft te komen door te zeggen dat hij of zij de schuldige was.

Tijdens een ruzie of discussie ben je immers dikwijls alleen maar bezig om jezelf te verdedigen, je eigen eer en ego te behouden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De meeste mensen zijn heel snel geneigd een probleem buiten zichzelf te plaatsen.
Het is bijna een natuurlijke afweer reactie om jezelf te beschermen.
Toch kom je er gaandeweg je leven achter dat jij zelf de oorzaak bent van een heleboel zaken.
Er is lang geleden een mooi boek over verschenen dat heet: Ik ben mijn eigen oorzaak.
Bewustwording van hoe dat werkt kan het oplossen, maar voor veel mensen is dat een klus waar ze hun hele leven hard aan moeten werken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat mensen eerst na een ander kijken, en een schuldige aanwijzen is makkelijker dan je zelf de schuld te geven. En dan nog toe te moeten geven dat je fout zat dat blijkt voor een aantal mensen nog moeilijk te zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is echt niet zo dat alle mensen dat doen. Ondergetekende is er een ster in om altijd eerste de schuld bij zichzelf te zoeken. Erg prettig voor anderen, dat wel...

Maar voor anderen.... ik denk omdat dat makkelijker is om een ander de schuld te geven dan om zelf de verantwoording bij jezelf te leggen. Stel je voor dat jij de schuld ergens van bent, dan lijd je gezichtsverlies.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat het makkelijker is om de fout bij de ander te zoeken. De schuld zoeken bij jezelf vergt zelfonderzoek en dat kan nogal pijnlijk zijn. Het is weinig mensen gegeven om goed om te gaan met kritiek, laat staan kritiek op jezelf.
Ik vind dat Arabische spreekwoord ook zo mooi. Als je naar een ander wijst, wijzen er 4 eigen vingers terug naar jezelf.