Doodt UV-straling bacterieën, microben en mijten?

In een folder stond een reclame van een UV-lamp, waarmee je dat soort ongedierte zou kunnen doden.
Is dat waar?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

Ja. In de afgelopen 100 jaar is in de wetenschap het besef doorgedrongen dat ultraviolet (UV) licht, een onderdeel van het electromagnetisch spectrum, het vermogen heeft om bacteriën te doden.

Wordt een micro-organisme blootgesteld aan UV-C, dan worden via fotolytische processen de celkernen beïnvloed. Als gevolg daarvan kunnen celdeling, en daarmee vermenigvuldiging, niet meer plaatsvinden.

Lees meer uitleg in de bron.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het is bekend dat een U.V. lamp, toegepast in een vissenvijver, de bacteriën doodt.
Dat kan dus kloppen, maar of het ook mijten doodt, is me niet bekend.
Het lijkt me onwaarschijnlijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel goed opletten met UV-B en UV-C: zeer schadelijk, wegens de hoge energie: bijv. kankerverwekkend voor de mens (huidkanker).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja dat weten we wel van het zonlicht.