• Als iemand liegt gaat diegene vaak van de zenuwen zijn mond aanraken, aan zijn kettinkje friemelen of aan zijn oor. Dus let erop of iemand zenuwachtig aan iets loopt te friemelen.
• Als iemand liegt komt diegene vaak helemaal niet zelfverzekerd over. Al is het normaal zo'n stoer persoon, op zo'n moment komen ze verlegen over omdat ze bang zijn dat ze verstrikt raken in hun eigen leugens.
• Als iemand liegt vertelt diegene zijn verhaal vaak vol details. Veel details, zodat het beter overkomt, terwijl hij normaal gewoon in drie zinnen klaar zou zijn met de uitleg.
• Als iemand liegt kan diegene geprikkeld reageren op jouw vragen. 'Je gelooft me zeker weer niet hè!' is daar een voorbeeld van. Zo durf jij meestal minder vragen te stellen en dat werkt de leugenaar in zijn voordeel.
• Als je denkt dat iemand liegt moet je goed opletten of diegene oogcontact houd. Vaak kijken leugenaars omlaag, omhoog of opzij, maar ze durven je meestal niet aan te kijken. Omhoog kijken ze als het ware in hun fantasiegedeelte van hun hoofd, omlaag zijn ze heel onzeker en opzij willen ze vragen ontwijken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Leer lichaamstaal. Hoe je dit kunt zien, heeft te maken met hoeveel ervaring je hebt met mensen die liegen.
Dat is voor iedereen anders.

Meestal zijn 'net te lang wachten met een antwoord' of 'ontwijkende antwoorden' een aardig indicatie, maar geven geen 100% zekerheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Chx;

Dan krijgt die persoon een streep op zijn voorhoofd. Dat heeft mijn moeder mij verteld en die liegt nooit, want ik heb die streep bij haar nog nooit gezien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tijdens een leugen is er vluchtiger (van contact naar wegkijken) of juist te sterk oogcontact. Na de leugen wordt er meer geknipperd met de ogen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Liegen is een kunst en daar moet je kijk op hebben.
Als iemand goed liegt, zie je dat niet.
Heel veel mensen zijn daardoor bedrogen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ligt ook welke situatie, soms is het herkenbaar doordat iemand je niet aankijkt, of in herhaling vallen. Ga op zoek naar zweetplekjes, maar er zijn er ook bij die staalhard kunnen liegen en dan ook nog zo dat je weet dat deze wel liegt maar kan je niet bewijzen.

Kunnen ook andere dingen zijn dat iemand ineens overdreven aardig gaat doen. Of als er iemand vreemd gaat en er over zal liegen ineens meer aandacht aan het uiterlijk/ kleding gaat besteden.

Maar de beroepsleugenaars dat is onherkenbaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door de volgende test te doen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je ziet het gewoon, je weet het, je merkt het aan iemand als die liegt...

Er zijn hele kleine micro-expressions, die dat weerspiegelen...

Zie of zoek op het net: Never to be lied to again... Als boek of als film...

Succes met je laatste leugen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn mensen, die beroepsmatig moeten (kunnen) liegen, zoals verpleegsters. acteurs, diplomaten, advocaten, oplichters, en verkopers van 2e hands auto's. Als deze mensen liegen, maken ze minder handgebaren - mensen weten, dat ze bij het praten handgebaren maken, maar niet precies wélke, dus die laten ze dan helemaal weg.
Ze raken vaker hun hoofd aan - kin, mond,neus,wenkbrauw, of zitten aan hun haar.
Ze staan tijdens het liegen minder stil dan ze normaal zouden doen.
Ook het aankijk/wegkijk-gedrag verandert : als mannen iets zeggen, kijken ze iemand aan, en kijken weg als ze luisteren. Bij vrouwen is dit andersom. Hiervan ben je je niet bewust, maar net als met de handgebaren, zie je een verandering van het gewone aankijken/wegkijken als iemand liegt.
Dit zijn natuurlijk heel subtiele gebaren - 'gewonere' leugengebaren pik je eigenlijk automatisch op, zoals teveel of te hard lachen, terwijl iemand zich inwendig doodongelukkig voelt.

Het maakt ook nog heel veel uit, of je het van een afstandje staat te bekijken, of dat er tegen jou gelogen wordt. Dan ben je nl, ook al geloof je er geen woord van, toch aan het luisteren, en bent daardoor een beetje afgeleid, zodat je subtiele signalen over het hoofd ziet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel makkelijk : meet voor de te stellen vraag eerst iemands neus op. Na de beantwoording nogmaals meten en als de neus niet langer is geworden heeft de persoon in kwestie naar waarheid geantwoord. Meten is weten ! ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Intuïtie. In mijn geval dan. Mijn dochter zei een aantal jaren geleden tegen mijn zoon nadat ie ergens op betrapt was: "..., je wèèt toch dat je tegen mama niet hoeft te liegen want die heeft daar een radar voor."

Ik kan het vaak niet zien aan degene die liegt, maar ik voel het zodra iemand keihard tegen mij liegt. En meestal heb ik achteraf gelijk (gehad).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Aan haar/zijn ogen.
Ogen liegen nooit.
Never.
Succes.!